Vekk med utdaterte stereotyper i Zalando

I sin nye vårkampanje bryter Zalando med et av de største hindrene for mangfold og frihet: stereotyper. Motegiganten tar farvel med utdaterte stereotyper, og ønsker velkommen til en mer inkluderende og friere verden gjennom å lansere det nye begrepet ‘Zerotypes’.

Publisert

Zalandos ambisjon for kampanjen er at begrepet ‘Zerotypes’ skal skape debatt rundt utdaterte, kulturelle stereotyper som fortsatt eksisterer. I en undersøkelse utført i samarbeid med YouGov i flere av Zalandos markeder, kommer det frem at 89% av de spurte mener at stereotyper fortsatt finnes i dagens samfunn. Majoriteten av respondentene mener at media er hovedårsaken til denne utviklingen; 57% nevner film og TV, mens 60% refererer til reklamer. Som Europas ledende moteplattform med mer enn 29 millioner kunder, ser vi at våre kunder har en individuell stil, og at stereotyper ikke passer inn i vårt moderne samfunn, skriver selskapet i en pressemelding.

- I vårens kampanje ønsker vi å feire ‘Zerotypes’ og troen på at mennesker er frie til å være akkurat slik de selv vil, uten at de skal møte fordommer eller settes i bås, sier David Hejgaard, kommersiell sjef for Zalando i Norden. Det London-baserte byrået Mother står bak kampanjefilmen, mens Leila & Damien fra Blink har regissert videoen.

Ved å vise menn i kjoler, eldre modeller i neonfarget streetwear og dristig mønstermiks, håper Zalando at man vil ta et endelig farvel med stereotyper og ønske ‘Zerotype’ velkommen.