Vil ha tettere samarbeid mellom nett og fysiske butikker
Netthandelselskapet Miinto vil sammen med internasjonale varemerker etablere et bransjesamarbeid om en felles plattform for å hjelpe de fysiske butikkene med lageroptimering og bedre gjennomsalg slik at de er mer konkurransedyktige.
I en pressemelding fra Miinto heter det:
- Flere og flere merker ønsker nå å sikre de mange fysiske moteforhandlerne i kampen om kundene. Via et partnerskap med Skandinavias største moteportal på nett, Miinto, arbeides det med å samle alle de beste motebutikkene på én og samme plattform.
Over 3000 motebutikker i Nord-Europa har den siste tiden mottatt brev fra merker som Gestuz, Custommade og SELECTED, som forteller om et nytt bransjesamarbeid, med et ønske om å optimere og effektivisere butikkenes eksisterende varelager via et bedre gjennomsalg uten ekstra arbeid for butikkene.
Det nye partnerskapet er opprettet av moteplattformen Miinto, som har en visjon om å samle alle de beste motebutikkene på én nettside, samt en mer effektiv bransje med mindre sløsing i produksjonen av moteklær.
- Det meste av motesalget skjer fortsatt via fysiske motebutikker, som betyr at de fleste produktene også fortsatt befinner seg der. Vi har de siste 9 årene samlet over 1400 motebutikker på Miinto, og har nå laget en unik formel for hvordan vi sammen med merkene kan hjelpe butikkene deres enda bedre med å få solgt de varene de har i hyllene via et bedre gjennomsalg, uten ekstra omkostninger, forteller Managing Director & Partner Jake Petersen fra Miinto og fortsetter:
- Merkene har vært gjennom en enorm utvikling de siste 9 årene, og mange av dem har nå egne nettbutikker med gode produktbilder, beskrivelser, priser, strekkoder m.m. – data vi ønsker de stiller til rådighet for butikkene deres. På den måten kan de kontrollere sitt eget image og merke, og samtidig fjerne en enorm arbeidsbyrde for butikkene.
Bedre oversikt og bedre gjennomsalg
En del av misjonen for Miinto er å ta et oppgjør med overproduksjon og sikre et bedre gjennomsalg, slik at butikkene ikke brenner inne med produkter. Problematikken løses ved å skape bedre oversikt for både butikker og merker, som skjer via synkronisering av produktdata på det spesifikke merket, og kan dermed reagere og hjelpe butikker med bl.a. å flytte varer fra en butikk til en annen.
Miinto har allerede etablert integrasjoner med atskillige kassasystemer, som gjør det lett for butikkene å koble sitt eget kassasystem til moteplattformen. Systemet vet deretter eksakt hvilke varer de respektive butikkene har på lager, og dermed kan videresende ordrene som legges inn når kundene handler på Miinto.
Systemet vil alltid prøve å finne den mest relevante butikken til å levere varen. Hvis kunden f.eks. bor i Oslo og kjøper et produkt fra SELECTED tilgjengelig i en butikk som ligger 2 km fra kunden, vil den butikken motta ordren først, hvorav ordren også kan leveres samme dag. Dersom varen skal returneres, kan kunden gå direkte til butikken hvis vedkommende ikke ønsker å benytte den medfølgende returetiketten.
Skal endre en negativ tendens
Med et samarbeid med mer enn 1400 tilknyttede butikker, og dermed forbindelse til like mange varelagre, som grovt estimeres til en verdi på over € 250 millioner i engros, ser Miinto et stort potensiale i arbeidet med POS-systemene og en effektivisering av de mange verdifulle varelagrene hos forhandlerne. Utviklingen akkurat nå peker imidlertid dessverre mot at de store spillerne på nett, oftest får bedre vilkår enn de uavhengige, fysiske motebutikkene. Mange merker føler seg oftest tvunget til å la de utenlandske nettgigantene øke innkjøpsordrene sine med mer enn det merket totalt øker sin engrosomsetning med. Det betyr at de flytter salget fra fysiske butikker til nett, og dermed får en dårligere margin på totalsalget sitt. En uhensiktsmessig tendens de mer enn 200 merkene som allerede har inngått et direkte partnerskap med Miinto, ikke ønsker skal gå for langt, heter det i pressemeldingen fra Miinto.
Ser muligheter
Custommade er ett av merkene som ser muligheter i de nye løsningene Miinto holder på å utvikle.
- De fysiske forhandlerne våre er utrolig viktige for merket vårt og omsetningen vår, og derfor har vi alltid hatt et strategisk fokus på arbeidet med å ta ansvar for salget ut av butikkene. Denne tjenesten fra Miinto er en opplagt mulighet til å optimere vilkårene og gjøre det enklere å være butikk i et presset marked, samtidig som kundeopplevelsen kan bli mer lokal og personlig. Vi er bevisste på at netthandelen i dag utgjør en større og større andel, men vi skal ikke glemme de viktige fordelene som fortsatt ligger hos de fysiske, dyktige forhandlerne der ute, forklarer Niels Dam, adm.dir. i Custommade om det nye samarbeidet.