Zalando knytter seg til Ellen MacArthur Foundation

Zalando knytter seg til verdens ledende nettverk for sirkulær økonomi ved å bli med i Ellen MacArthur Foundation (EMF). Med samarbeidet akseleres arbeidet mot sirkulær økonomi for mote og er et nytt initiativ innen Zalandos bærekraftsstrategi do.MORE

Publisert

Samarbeidet er i tråd med plattformens forpliktelser om å anvende prinsippene for sirkularitet og forlenge levetiden for minst 50 millioner moteartikler innen 2023.

EMF sitt mål om å akselerere den globale overgangen til en sirkulær økonomi er basert på tre prinsipper: 1) reduksjon av avfall og forurensning gjennom design, 2) gjenbruk av produkter og materialer og 3) regenerering av naturlige systemer.

Siden oppstarten i 2010 har EMF posisjonert seg som en ledende aktør som setter sirkulær økonomi på dagsordenen for beslutningstakere innen næringsliv, politikk, akademia og institusjoner. Hensikten er å mobilisere til løsninger i stor skala på globalt nivå.

Laura Coppen
Laura Coppen

- Vår visjon er å være en bærekraftig moteplattform med netto-positiv innvirkning på både mennesker og planeten, sier Laura Coppen, Head of Circularity i Zalando. Som Europas ledende plattform for mote og livsstil, er vi opptatt av å drive frem endring og skape en mer bærekraftig og sirkulær økonomi. Ved å bli med i Ellen MacArthur Foundation’s nettverk, kan vi samarbeide tettere med eksperter på sirkulær økonomi og organisasjoner fra forskjellige bransjer. Vi bidrar med vår evne til å skalere ideer, vår teknologiske kompetanse og tilgang til over 3000 merker og over 35 millioner kunder. Vi tror at vi kan gjøre en forskjell sammen.

- Vi er glad for å ønske Zalando velkommen til vårt nettverk. For å akselere overgangen til en sirkulær økonomi for mote, har Zalando forpliktet seg til å at bruke prinsipper og praksis for sirkulær økonomi og forlenge levetiden på minst 50 millioner varer innen 2023. Vi håber at kunne fremskynde reisen ved å stille vårt nettverk av potensielle samarbeidspartnere til rådighed, sier Joe Murphy, nettverksleder ved EMF.

Medlemskapet i EMF er et nytt initiativ under paraplyen av Zalandos bærekraftsstrategi do.MORE, som ble lansert i oktober 2019. Siden den gang har Zalando implementert flere sirkulære forretningskonsept. I 2019 lanserte selskapet Zalando Zircle, en applikasjon for salg og kjøp av brukte klær. Denne tjenesten var så vellykket at det ble tatt videre ved å lansere en ny kategori «Pre-owned» i flere av Zalandos markeder i 2020. Her kan kunder å bytte inn sine egne «nesten nye» produkter direkte på plattformen. Den sømløse integreringen av "Pre-owned" i Zalando-nettbutikken gjør det like enkelt for kunder å kjøpe og bytte inn egne, pent brukte varer, som det er å handle nye klær.

Samtidig fortsetter Zalando å støtte startups som jobber med innovative tilnærminger for en mer bærekraftig moteindustri. For eksempel ved å fortsette medlemskapet i «Fashion for Good» som støtter teknologier og forretningsmodeller som har potensiale til å endre bransjen gjennom deres innovasjonsplattform. Gjennom dette programmet har Zalando gått sammen med start-up’en circular.fashion, for å utvikle "redeZIGN for Circularity" - kapselkolleksjon. I tillegg jobber Zalando med Global Fashion Agenda (GFA) og Sustainable Apparel Coalition for samarbeid og endring i bransjen.

Zalando jobber også for bærekraftig emballasje. Innen 2023 ønsker Zalando designe emballasjen på måter som minimerer avfall, gjenbruk av materialer og fjerner bruk av engangsplast. Zalando-esker er laget av 100 prosent resirkulert papp, og "skjønnhetsposene" består av 100 prosent resirkulert papir. (Pressemelding)

Powered by Labrador CMS