Zalando når en milliard euro i Norden
2020 ble et nytt rekordår for Zalando. Omsetningen i Norden passerte en milliard euro. Online-giganten fortsetter å vokse, og åpner 8 nye markeder de neste to årene.
Koronapandemien har bidratt til at 2020 ble et rekordår for netthandel – og for Zalando. Selskapets Gross Merchandise Volume (GMV) – den samlede omsetning gjennom plattformen, steg med 30,4 prosent, til 10,7 milliarder euro.
Det kom fram da selskapet la fram sin årsrapport tirsdag morgen. Omsetningen steg med 23,1 prosent, til snaut 8 milliarder euro, mens driftsresultatet økte med 121,5 prosent, til 367 millioner euro.
8 nye markeder
Etter et sterkt regnskapsår oppjusterer Zalando sine vekstambisjoner betydelig, og har som mål å øke Gross Merchandise Volume (GMV) til mer enn 30 milliarder euro innen 2025. Selskapet ønsker videre å betjene mer enn 10 % av det totale europeiske motemarkedet på 450 milliarder euro på lang sikt.
Det skal blant annet skje ved å utvide med 8 nye markeder i 2021 og 2022. Først ut er Baltikum, Kroatia og Slovakia, deretter følger Ungarn og Romania.
1 milliard i Norden
- I 2020 nådde vi en viktig milepæl for de nordiske markedene, da vi genererte over 1 milliard Euro i GMS i Norge, Sverige, Danmark og Finland til sammen, sier Robert Gentz, viseadministrerende direktør i Zalando. Norden er strategisk relevant for våre vekstplaner og vi ser frem til å nå mange flere kunder her i årene som kommer. For å støtte våre partnere, lanserte vi nylig Connected Retail i Norge, der fysiske forhandlere kobler seg til plattformen vår.
Flere bærekraftige produkter
Zalando publiserte også sin første frittstående Sustainability Progress Report - og oppjusterer målet for GMV med mer bærekraftige produkter fra 20% til 25%. Samtidig ble det kunngjort nyheten om Zalandos første skogplantingsprosjekt i Europa sammen med partneren Land Life Company.