Zalando øker leveringshastigheten i Norden
Zalando og partneren Ingram Micro innviet i dag offisielt det nye fulfillmentsenteret i Brunna utenfor Stockholm, noe som vil bidra til å øke leveringshastigheten i Norden.
Det nye nordiske fulfillment-senteret er utstyrt med den mest avanserte automasjonsteknologien Zalando har i porteføljen. Og med den strategiske eografiske beliggenheten vil varehuset gjøre det mulig å halvere ledetidene for nordiske kunder.
Med nye automasjonsløsninger vil Zalando øke effektiviteten for å oppfylle satte vekstmål samt utfylle og støtte opp under det manuelle arbeidet som gjøres av ansatte. Automasjonen i det nordiske varehuset er konsentrert rundt utgående prosesser, som er det som gir flest fordeler til kundene. Automasjonssystemet tilpasser seg sømløst etter varierende beholdningsprofiler, mønstre i etterspørselen, og topper, slik at effektiviteten øker og ergonomien blir bedre for de ansatte.
- Vi bruker automasjonsteknologi for å lette arbeidsbyrden for våre ansatte, gjennom å la teknologien utføre monotone og ikke-ergonomiske oppgaver. Samtidig øker vi effektiviteten. Gjennom bedre og raskere varehusoperasjoner kan vi behandle ordrer enda raskere, og kundene våre vil ha fordel av kortere leveringstider», sier Jan Bartels, visedirektør for Zalandos Customer Fulfillment and Logistics-avdeling.
Rundt 50 avanserte, autonome mobile roboter som bruker goods-to-person-teknologi, utfyller det manuelle arbeidet som gjøres av de ansatte ved varehuset. Det nordiske varehuset utenfor Stockholm er ca. 30 000 kvadratmeter stort, noe som tilsvarer omtrent tre fotballbaner.
Beliggenheten nær Stockholm ble hovedsakelig valgt på grunn av den avanserte infrastrukturen og den strategiske plasseringen, som er ideell for betjening av nordiske kunder. Videre har beliggenheten fullt potensial når det gjelder neste dag-levering av varer til de nordiske hovedstedene og samme dag-levering i Stockholm.
- De nordiske landene er det markedet som har vokst raskest for Zalando, og vi ønsker å øke veksten ytterligere, både når det gjelder omsetning og antall kunder. For å lykkes med dette må vi komme tettere innpå nordiske forbrukere. Å få kortet ned på ledetidene gjennom å åpne et satellittvarehus i Sverige og å tilby et solid nordisk sortiment er avgjørende faktorer på veien videre», sier Kenneth Melchior, Nord-Europa-direktør for Zalando.
(Pressemelding)