Zalando tester «on demand»-retur

Instant Returns er en ekspresstjeneste som gjør det mulig for Zalando-kunder å returnere varer innen 60 minutter. Et pilotprosjekt er i gang i Stockholm.

Publisert

Kundene kan returnere varene de ikke ønsker å beholde ved å avtale henting av forsendelsen etter eget ønske. Piloten gjøres i samarbeid med PostNord.

- Vi jobber kontinuerlig med å forbedre handleopplevelsen til våre kunder. I en hektisk hverdag er det viktig å kunne tilby smarte leverings- og returtjenester. Mange online aktører fokuserer kun på leveringen av pakker, mens vi ser behovet for å se utover leveransen. For å få til den beste løsningen for kunden, må vi fortsette å gjøre shoppingopplevelsen online så enkel, praktisk og sømløs som mulig, sier Kenneth Melchior, Nordic Cluster Head i Zalando.

Under pilotprøvingen vil gratis. Tjenesten være tilgjengelig for kunder i Stockholm fra mandag til fredag mellom kl. 07-21:00. Kunden avtaler en forespørsel om retur direkte fra en destinasjonsside, og angir adresse, dato og ønsket tidspunkt. Kunden får muligheten til enten å få returpakken hentet i løpet av de neste 60 minuttene eller innen en time i de påfølgende fire dagene. Når forespørselen er sendt, sender PostNord automatisk valgt tidspunkt til budet som er nærmest pakken.

Bekvemmelighet

- Bekvemmelighet blir stadig mer sentralt for kundereisen. Leverings- og returbetingelser er blitt viktige elementer med direkte innflytelse på kjøpsadferd og lojalitet. Ifølge PostNords årlige e-handelsrapport for 2016 mener mer enn 90 prosent av respondentene at klare og enkle returprosesser er viktige faktorer for å velge en nettbutikk over en annen, sier Håkan Ericsson, administrerende direktør i PostNord.

Tjenesten er så langt blitt testet i Tyskland, Nederland, Frankrike og England. Nå rulles piloten ut i Stockholm, Sverige.

Sterk vekst

Zalando hadde en sterk omsetningsøkning i første kvartal. Selskapet økte med 23,1 prosent til 980,2 millioner euro, med et resultat på 20,3 millioner euro. Dette er i tråd med Zalandos målsetting om en årlig omsetningsvekst på mellom 20 og 25 prosent.

God utvikling i Norden

Kenneth Melchior har følgende kommentar:

- Første kvartal 2017 startet med en forventet årlig vekst på 20-25%, i tillegg til en gledelig og sterk utvikling i den nordiske regionen. Vi får stadig flere norske kunder, og vi vil nå fortsette med å utvikle den sømløse kundeopplevelsen ytterligere med flere lokale initiativ, som testing av rask ”on-demand” retur, lansert i Stockholm i disse dager.

Norden i forkant

- Det nordiske markedet er ikke bare moteriktig med stiler og designere som får stadig flere fans i hele Europa, men er også langt fremme digitalt. Mer enn halvdelen av alle kjøp på Zalando gjøres på mobil, og rundt 70 prosent av besøk på siden er via mobile enheter. Norden skyver trendene forover, og det er avgjørende å sikre en sømløs og mobil opplevelse i denne regionen, sier Kenneth Melchior.

Powered by Labrador CMS