Vi er mer ute i naturen og kjøper mer fritids-, trening- og utendørsbekledning enn før

Stor økning i nettsalg av fritidsutstyr

Nettsalg av sport- og fritidsprodukter har økt med 90 prosent siste halvår.

Mer enn hver tredje nordmann som har netthandlet under koronapandemien har kjøpt fritidsutstyr for å være mer ute i naturen. Ifølge statistikk fra Klarna har netthandelen av sports- og fritidsutstyr økt med hele 90 prosent det siste halvåret, sammenlignet med samme periode i fjor.

Bare de siste tre ukene i september økte med hele 54 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. I perioden 21. mars- 21.september økte netthandelen innenfor kategorien sport og friluftsliv med hele 90 prosent viser Klarnas statistikk. Mer enn 7100 norske nettbutikker benytter seg av deres betalings- og shoppingløsninger.

– I vår undersøkelse oppgir mer enn halvparten av alle nordmenn at de har vært mer ute i naturen siden koronaen kom i mars. Mange av våre nettbutikkpartnere har merket en kraftig økning i interessen for å kjøpe treningsutstyr, men også i salget av fritidsprodukter. Denne trenden ser vi fortsetter med full styrke nå i høst, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Spesielt de unge er mer ute i naturen enn tidligere

Mens 53 prosent av nordmenn generelt sier de har vært mer ute i naturen siden mars i år, er andelen i aldersgruppen 18-25 år hele 66 prosent. Det viser en representativ undersøkelse som Klarna har fått utført. Det er også i denne aldersgruppen flest svarer at de har gått til innkjøp av friluftsutstyr for å være mer ute i naturen. Hele 50 prosent av de spurte oppgir dette.

– Det at de yngre aldersgruppene i større grad enn før dyrker friluftslivet, kan skyldes at færre av dem var glade i å gå tur før pandemien begrenset mange andre former for sosialt samvær. Det er vel sannsynlig at de som kjøper mest nytt friluftsutstyr kanskje ikke var blant de som var de ivrigste turgåerne før, sier Elvestad.

De ivrigste til å handle sport og friluftsutstyr det siste halvåret har vært innbyggerne i Troms og Finnmark. Der handler de hele 37 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen innenfor kategorien. Deretter følger Nordland og Trøndelag (16 prosent mer enn gjennomsnittet.)

Ifølge undersøkelsen, hvor 1077 nordmenn er spurt, oppgir også 46 prosent av disse at de har trent mer ute i løpet av koronapandemien. Av de som har startet å trene mer ute oppgir også mer enn 6 av 10 at de har gått til innkjøp av nytt utstyr som joggesko, strikker og annet treningsutstyr til utetreningen.

Powered by Labrador CMS