Miinto får 200 mill. til fortsatt vekst

Moteportalen Miinto har fått en investering på rundt 200 millioner kroner til ytterligere ekspansjon fra sin majoritetseier Anders Holch Povlsen, administrerende direktør og eier i Bestseller.

Publisert

Miinto, som er online plattform for 1.800 motebutikker, merker og designere i 13 land, får nå tilført 20 millioner euro i ny kapital fra eksisterende investorer. Investeringen skjer gjennom Holch Povlsens selskap Heartland AS, som har vært majoritetseier i Miinto siden 2016.

Den nye kapitalen er øremerket en fortsatt massiv internasjonal ekspansjon på både nye og eksisterende markeder, samt store investeringer i utvikling av teknologi og produkter. De friske pengene kommer i kjølvannet av en sterk vekst i Miinto i 2020, noe som førte til at selskapet nylig rundet en milliard i omsetning.

Miinto har hatt god vekst i alle markeder og en markant stigning i antall partnerbutikker.

- Det er ingen hemmelighet, at vi har store vekstambisjoner. Derfor vil vi riktig gjerne utnytte det momentum vi har i øyeblikket, og vi er ytterst stolte og ydmyke omkring oppbakkingen fra våre investorer som fortsatt tror på vår vekststrategi, sier adm. direktør og grunnlegger av Miinto, Konrad Kierklo.

Miinto har nettopp ekspandert i både Tyskland, Frankrike, UK, Italia og Spania. Nå fortsetter den internasjonale veksten, samtidig som det legges opp til videre vekst i eksisterende markeder. I 2021 vil fokus fortsatt være på utviklingen av virksomhetens eksisterende partnere samt tilkoblingen av flere til plattformen, understreker Konrad Kierklo.

God utvikling i Norge

Dette gjelder også Miintos virksomhet i Norge, og administrerende direktør Jake Petersen er godt fornøyd med de mulighetene investeringen gir: - Norge er vårt viktigste marked, og vi vil selvsagt jobbe hardt for å fortsette den gode utviklingen. Investeringen betyr en massiv satsing på alle områder; teknologisk, produktmessig, strukturmessig og markedsføringsmessig. Det skal ansettes nærmere 200 nye, høyt kompetente medarbeidere, noe som selvsagt vil bety mye også for virksomheten i Norge, sier han.

Luxury, outdoor og home

Miinto har hatt en vekst på 45 prosent i forhold til 2019. Bak dette tallet skjuler det seg både en økning i antall partnere, stor vekst i omsetningen av klær og sko, men også sterk vekst på nye områder som Miinto har gått inn i, som luxury og outdoor fashion. Nå satses det videre på et nytt segment. I løpet av første kvartal åpnes Miinto Home.

- Vi ser en økende bransjeblanding av fashion, sko, outdoor og home. Vi har knyttet til oss en rekke kjente, internasjonale aktører i Home-segmentet og har stor tro på at dette blir et viktig og spennende område for oss, sier Petersen.

Powered by Labrador CMS