Zalando investerer i virtuelt prøverom
Zalando kjøper opp det sveitsiske programvareselskapet Fision for å få utnyttet selskapets app for kroppsskanning og virtuelt prøverom. Målet er å gi forbrukerne et verktøy for enkelt å se hvordan et plagg vil passe på kroppen.
I løpet av de siste fire årene har Zalando brukt store ressurser for å løse en av de største utfordringene moteindustrien står overfor: å hjelpe kunder med å finne riktig passform første gang. Dimensjoneringssystemer på tvers av kategorier, regioner og merkevarer varierer dramatisk, og skaper forvirring og unødvendige problemer for kundene. I dag bruker Zalando kjøps- og returhistorikk til å gi råd om størrelser på 50 prosent av alle bestilte varer. Med Fisions innovative teknologi vil rådene være basert på individuelle plagg- og kroppsmålinger med både plagg- og kroppsmålinger.
- Vi er stadig på utkikk etter nye teknologier som kan hjelpe oss med å gi kundene den beste opplevelsen under hele motereisen, sier Jim Freeman, Zalandos Chief Technology Officer i en pressemelding.
Med appen vil kundene vil kunne få nøyaktige kroppsmålinger som de kan bruke for å finn eplagg som passer.
- Kunder vil få råd om størrelse tidligere i forholdet til Zalando. Samtidig kan vi lage en tilbakemeldingssløyfe mellom merkevarer og forbrukere designet for å øke kundelojaliteten og på sikt redusere sløsing, kommenterer Stacia Carr, Zalandos direktør for ingeniørfag - størrelse og passform.