Ullnyheter i kø
Ulldagen i Oslo fant sted på mandag, mens Ullveker i Bergen og i Stavanger står for tur neste uke. Oktober er en ullen måned i Norge og nyhetene på ullfronten står i kø.
Tekst og foto: Tone Skårdal Tobiasson
Mens Ulldagen i Oslo er en fagdag hvor bransjen presenterer siste nytt på ullfronten, har ullukene på vest- og sørvest-landet et mer folkelig preg med mange kurs, aktiviteter og salgsboder, og er i større grad knyttet opp mot reiseliv. En av grunnene for det sistnevnte er at Nordhordland har fått øynene opp for den økonomiske gevinsten Shetland har hatt av tilsvarende aktiviteter og turisttilstrømning, i tillegg til at fokus flyttes fra mat og over på andre lokale produkter med forankring i den tekstile tradisjonen knyttet opp mot ull. I regionen finner vi både Hillesvåg Ullvarefabrikk, Oleana, Dale of Norway, Norlender og aktive husflidslag.
Hillesvåg Ullvarefabrikk har vært sentral i etableringen av Ullveka på Vestlandet, men tok seg likevel tid til å ta turen til Oslo for å fortelle om arbeidet med GOTS-sertifiserte farger i produksjonen, fordi deres filosofi er å være så miljøvennlig som mulig – selv om det koster. - Det har vært vanskelig og vi går på stadige smeller, fortalte en åpen og ærlig daglig leder, Øyvind Myhr. Særlig er gulfargen en stor utfordring som begrenser fargespekteret som lamullsgarnet nå farges i.
100 prosent norsk
I tillegg ble en annen stor nyhet avduket, nemlig at Nøstebarn i løpet av kort tid lanserer et 100 prosent norsk ullgarn som de kaller ‘Vestlandsull’ i 75% lamull og 25% pelssauull, spunnet på Hillesvåg. Eksporten øker ellers trutt for samme spinneri, fordi Hillesvåg blant annet samarbeider med Arne & Carlos og deres «Knit stars» kurs på nettet, som har internasjonal distribusjon.
Internasjonalt ble det også med foredraget til Julian Lings fra The North Face, som snakket på lenke fra Sveits med noen tekniske utfordringer om hvordan de bidrar til karbonfangst med to av produktene sine. - Vi er spesielt begeistret for den søknaden som vi har levert sammen med aktører i Norge for å undersøke om norsk ull kan få tilsvarende status og gi drahjelp som bidragsyter i klimakampen, fortalte Lings. - Det hadde vært utrolig spennende å få jobbe med dere på dette.
Verdenslansering
Åstedet for Oslos Ulldag var NHO-bygget, med Norilia og Norsk Industri som vertskap, som sørget for at firmaer fikk presentere sine nye og innovative prosjekter. Aller sist ut, med noe som har vært i emning lenge, var Baylon og Lillelams satsing på sengetøy i strikket metervare i ull for voksne. Det har vært en utfordring å få noen med på å produsere så store stofflater i strikket kvalitet.
Forbrukerforskningsinstituttet SIFO har tidligere, på oppdrag av AWI/Woolmark, sett på markedet for denne typen produkter med bakgrunn i at ull er en fiber som kan bli våt uten at det kjennes kaldt og kan absorbere fukt i over 30 % av fiberens egenvekt – og dermed passer perfekt for den naturlige svetting som foregår mens man sover. I tillegg er ull naturlig flammehemmende. Bomull, derimot, blir iskaldt når det blir fuktig og er lett antennelig. De fremmøtte var ikke sene om å kjenne på produktene, som noen intetanende hadde ment måtte være bomull før presentasjonen til Pernille Siem. - Dette er faktisk en verdenslansering av ull i dyne- og putetrekk fortalte hun. Norge er altså først ut i verden med denne typen produkter.
Utnytter tekstilavfallet
En annen spennende aktør er danske Really som har utnyttet blant annet alt tekstilavfallet i ull fra Innvik og Kvadrat og laget spennende interiørplater i et sterkt og formbart materiale som kan finne anvendelser til alt fra butikkinteriører til lyddempende filtplater og plastliknende stoler. «Vi har 20.000 kilo tekstilavfall i året,» fortalte Bjørn Aage Haugen fra Innvik, som var glad for at dette kunne bli såpass bra og holdbare nye produkter.
HellyHansen og SINTEF jobber også med ullavfall, men da med ullen som ikke har rukket å bli verken vasket eller spunnet, som de definerer som avfallsull. - Vårt mål er å trekke ut keratinet av ullen og skape tråd av det, forklarte Rebecca Johansson om forskningsprosjektet. I tillegg skal de se på grisebust og fjær som råvare til det samme, siden disse også har en stor prosentandel keratin. - Dette kan bli viktig på sikt for Norilia, men jeg ser mer potensial i grisebusten enn i ullen, for å være helt ærlig, mente sjefen, Morten Sollerud, som ellers stolt kunne presentere både ny logo og nettsider.
Norske ullsko
Norske Kastel Shoes presenterte en ny ullsko-kolleksjon fra norske Kastel Shoes. - Jeg samarbeider med Krivi Vev og håper å få til at de blir i norsk ull på sikt, fortalte gründer Andreas Malo Dyb som imponerte med innovative og praktiske sommer-sneakers i ull som du kan kibbe på uten å løse opp lissene på grunn av en fleksibel hæl som faktisk tåler å bli tråkket ned.
De skal nok få bein å gå på.