Olestad godt mottatt i København

Michael Olestad debuterte med visning på Copenhagen Fashion Week torsdag og fikk en svært god mottagelse av et kresent publikum.

Publisert

Den unge norske designeren har fått strålende kritikker og vunnet flere priser etter at han debuterte i 2016. Han har vunnet både BIK BOK Runway Award og the Epson Award og er kjøpt inn av Nasjonalmuseet. Nå satset han for fullt og viste sin kolleksjon i København.

Han valgte å satse på Copenhagen Fashion Week fordi det er den eneste moteuken i Skandinavia med fullt visningsprogram, og den fungerer på et høyt nivå med stor deltagelse fra internasjonal presse og kjøpere.

- For et lite merke som mitt er det viktig å vokse jevnt, men også våge å ta risiko. Og jeg tar en stor risiko med dette showet, som føles både skummelt og fantastisk, sier han. Samtidig er han klar på at det er veldig viktig å bevare de lokale moteukene, som Oslo Runway.

Barndomsminner

- Et uskarpt bilde på noe som er kjent der bildene nærmest er utydelige, men hvor det visuelle rammer og intuitiv følelse av hva det representerer er fremdeles tydelig. Litt som ens egen barndom kan være opplevelser i voksen alder, der minnene er diffuse, men samtidig ekstremt levende. Slik beskriver Olestad inspirasjonen bak kolleksjonens om ble vist i København.

En blanding av fortid, nåtid og fremtid, fjerne og familiære minner, med praktiske og forseggjorte silhuetter og detaljer som representerer et nytt skritt i hans utvikling som designer.

Kolleksjonen er preget av mange vakre og forseggjorte print, med mange detaljer, blant annet med strømper med samme matchende print som kjolene.

Mange av printene er en hyllest til noen av hans nærmeste og en tolkning av barndomsminner. De litt falmede blomstene er minner om stoffet i en gammel gyngestol og voksduker. Andre kommer fra bestemoren forklekjoler.

Noen elementer kommer fra barndommens lek i skogen og på campingturer. En sovepose er gjort om til vesker, og en allværsjakke er inspirasjon til en hettegenser og kappe. Vadere er blitt skotilbehør.

På den annen side - steinvasket, bleket og overdimensjonert denim- og cowboystøveldetaljer er alle et visuelt ekko av en tid der det å være besatt av alt amerikansk på TV var normen og MTV var kilden til alt.

Tilbehøret i kolleksjonen er også inspirert av friluftsliv. Noen smykker er blitt dyppet i gummi, andre har blitt oksidert for å se ut som om de ble funnet et sted.

Olestad har også arbeidet med tekniske nyvinninger, med sin ‘Similar Draping’-teknikk hvor draperingen består bare av lignende eller nesten identiske former for plagg - i dette tilfellet laget bare ved bruk av lommetørklær for å forme silhuettene.