70-tallstendenser hos Katrin Uri
Det var høst i Gabels gate onsdag ettermiddag da Katrin Uri hold pressevisning for årets høst- og vinterkolleksjon. Paisley- og blomsterprint i jordfarger, herskapelig teservering og en lun atmosfære. Blir høsten slik designer Mette Katrine Kaldhussæter spår, er det bare å glede seg.
Tekst og foto: Julie Opsvik
På vei inn til showroomet passerer vi vårkolleksjonen «Summer Love» i all sin fargerike prakt. Det er umiddelbart lett å se forskjell på de to kolleksjonene; fargepaletten, mønster og stoffvalg skiller seg betraktelig. Allikevel er det, ved nøyere åsyn, flere likhetstrekk. Katrin Uri er helt klart et merke som kjenner sitt uttrykk og sin målgruppe. De to kolleksjonene understreker at merket har et sterkt fundament i designet.
Etter å ha gått noen runder i rommet, er inntrykket av høstens kolleksjon at den er løftet ett hakk. Den er et hakk mer samspilt, et hakk mer iøynefallende og et hakk mer «on trend». Det er vågalt, men samtidig utrolig anvendelig. Det er gøy å se et så stabilt, norsk merke som kan appellere til en såpass bred kundegruppe. Og det er tydelig at designer Mette Katrine Kaldhussæter føler det på samme måte – glad og ivrig som alltid, stolt når hun presenterer de ulike plaggene.
Hun kjenner alle detaljene –fra Mulberry-silken som er brukt, til skjæringen i bukseleggene, for ikke å snakke om kombinasjonsmulighetene. Plaggene er laget i en harmoni slik at de både er anvendbare sammen i en garderobe, men også styling-vennlige for butikkene.
- Med kolleksjonsnavnet «The Crossover» mener vi at vi her er i 70-tallet - og så krysser vi over til nåtiden, forklarer Mette, før hun utbryter: - Og se på den splitten her! Her er buksebenet kuttet på skrå, og den er kortere på innsiden enn yttersiden. Det gjør at den legger seg nedover foten, akkurat slik de gjorde på 70tallet. Det handler om å gå inn i detaljene, understreker hun.
På stativene er det en miks av kjoler, bluser, dressbukser, noen jeans, t-skjorter, kåper og Katrin Uri-skjerfene i høstens fargetoner. Mette går mot en av kåpene og viser hvordan fargenyansen fra flere av plaggene blir plukket opp i jakkens rutemønster.
- Jeg har en bestemor i Brooklyn i hodet mitt, så hver gang vi skal lage kåper reiser vi mentalt til Brooklyn. «That cool grandmother», 40-tallet, hvilke kåper hadde hun? Hun holder den ene kåpen fra kolleksjonen opp, og matcher den med en fotsid kjole med blomstermønster. Det er verken vanskelig å forestille seg en kul bestemor i Brooklyn – eller seg selv, i et slikt antrekk.
Hovedvekten i kolleksjonen er helt klart kjoler – og det i alle lengder og mønster.
- Denne er jeg stolt av, forteller hun og trekker frem en av kjolene. - Jeg synes dette er maks. Jeg liker at vi er stramme og gjenkneppet, men så har du denne flørten her, sier hun og vifter med den store volangen som går fra midjen og nedover langs siden, hvor den ender i en dyp splitt.
- Den har asymmetri samtidig som den er symmetrisk. Denne har alle elementene som jeg liker å se i en kjole!
A-fasongen går igjen på flere av plaggene, alt fra genserne i merinoull til poplinskjorter og kjoler.
- Folk ønsker volum, men også muligheten til å skape en kledelig silhuett. Vi prøver å ha fokus på kvinnekroppen og det å møte kundens behov, samtidig som vi må holde oss til trenden, forklarer Mette mens hun viser frem en fotsid kjole som har en kledelig innsving i midjen. Hun jobber seg nedover stativet, viser frem en jerseykjole med wrap-effekt, kombinasjonsmuligheter og detaljer.
- Noen ganger liker jo vi kvinner å gå litt «over the top» - og da har vi The Golden Leopard-blusen, sier hun leende og trekker frem det siste plagget på stativet; en glitrende topp i gullfarget leopardmønster. Av og til tenker jeg at man må ha en liten godteriskål av klær – hvor du kan velge én og vite at det blir suksess. Og da må du gå litt «over the top», men det er verdt det!
/