ALBA – nytt merke i et utfordrende marked

Fremtiden for en bærekraftig motebransje er varige og tidløse kvalitetsplagg, mener gründerne bak det nye norske livsstilmerket ALBA. Denne idéen reddet også bedriften da koronaviruset stanset verden.

Publisert

- Det ble noen søvnløse netter» innrømmer Sara Holt fra Bærum, da korona stanset produksjonen av klesmerket i Italia. Lanseringen i Norge måtte utsettes på ubestemt tid og gründernes sparepenger hang i en tynn tråd.

- ALBA betyr soloppgang på Italiensk, og vi håper kundene føler at plaggene gir dem en god start på dagen, sier gründer Cecilie Refsum fra Oslo. - Merkenavnet fikk i tillegg en ekstra betydning da korona gjorde verden usikker og vi så hvor sårbare våre produsenter i Nord-Italia var, fortsetter Cecilie.

Klesmerket produseres hos små familiebedrifter, der håndverket har gått i arv fra generasjon til generasjon. Kvalitet og nærhet til produksjonen, samt EU sine strenge miljøkrav til tekstilproduksjon, førte gründerne til Italia. At landet ble så hardt rammet av viruset har gjort det ekstra viktig å beholde hele produksjonen der, fra spinning av tråden til strikking av plaggene og trykking av pakningene. - Vi håper våre produsenter også får en ny «soloppgang» med ALBA. Det er viktig med gode relasjoner i en usikker bransje, sier Sara.

ALBAS kolleksjon består av strikkeplagg i 100% kashmir, samt ulike strømper man trenger i vårt nordiske klima. - At plaggene er tidløse og kan brukes uansett sesong, har reddet investeringene vi har gjort, tror gründerne. De har brukt to år fra ideen ble sådd til produktene nå ligger på lager, klare til å selges. Alba ble lansert i slutten av august og har fått en god start med sju forhandlere og godt salg i egen nettbutikk, https://albaoslo.no

Sara Holt og Cecilie Refsum står bak ALBA
Sara Holt og Cecilie Refsum står bak ALBA

Sara er siviløkonom og gründer bak flere virksomheter. Cecilie er fotograf og stylist og har jobbet over 30 år i varehandelen. Som tidligere kollegaer i Saras barnebutikk, Propello på Stabekk, har de igjen funnet sammen i gleden av å skape kvalitet for kunden.