Bestselgende på rekordtid

Vestlandsgründerne bak det moteriktige yttertøyet BRGN by Lunde & Gaundal leverer et vanntett resultat etter kun halvannet år i klesbransjen. Nå ser de mot Europa.

Publisert Sist oppdatert

Med et solid resultat og over en tredobling etter kun halvannet år i bransjen, samt en økning fra 30 til 50 utsalgssteder landet rundt, har gründerne Karine Lunde og Ros-Mari Gaundal på ingen måte tenkt å roe ned dette året.

I tillegg til kolleksjoner i nye farger og nytt design, flere kategorier, utvidet størrelsessortiment og herreklær, er målet å gjøre seg bemerket også i utlandet. Først og fremst Skandinavia og UK, trenchcoatens hjemland.

– Nå skal vi holde posisjonen og vokse videre. Til tross for hårete mål, har vi nådd alle milepæler så langt, sier Lunde.

Med sport-tekniske kvaliteter, materialer som puster og en vannsøyle på over 10 000 mm, har Lunde og Gaundal laget en rekke designkåper som tåler ekte vestlandsvær samtidig som de ser lekre ut. Det var gründernes mange turer opp Fløyen i Bergen som gjorde dem oppmerksomme på mangelen på stilfullt yttertøy, for dem som ønsket noe annet enn regntøy og allværsjakke. Lunde og Gaundal ble fort enige om hva de ville lage:

– Først tegnet vi kåpen vi selv drømte om, så gjorde vi den vanntett og sport-teknisk. Videre måtte det tas noen avgjørelser om antall sømmer og bruk av teiping for å oppnå best resultat og nå det riktige prispunktet. Jakkene skulle bli det foretrukne valget både på sol- og regnværsdager. (Pressemelding)