Miljøvennlig, naturlig og varig kjennetegner Mørck (Foto: Håkon Grønning)
Miljøvennlig, naturlig og varig kjennetegner Mørck (Foto: Håkon Grønning)

Etisk, miljøvennlig og varig fra Mørck

Mørck er et nytt norsk varemerke utviklet av mor og datter Marianne Mørck og Monika Mørck Hauge. Basert på etisk og miljøvennlig materialvalg og produksjon.

Publisert Sist oppdatert

Marianne har bakgrunn som ortopeditekniker med solid håndverksutdannelse innen mønsterkonstruksjon, søm og ortopeditekinkerfaget. Monika er utdannet tekstilkunstner ved Kunsthøyskolen i Oslo og har tekstildesignutdanning fra Firenze.

Foto: Håkon Grønning

- En liten familiebedrift som jobber godt sammen, med bakgrunn og erfaring som utfyller hverandre. Monika er konseptutvikleren og starter den kunstneriske prosessen bak kolleksjonene. Vi samarbeider om designprosessen. Jeg tar meg av mønsterformingen og kommuniser med fabrikkene. Min bakgrunn innen ortopedi med 15 års erfaring med å utvikle ortopediske hjelpemidler for funksjonshemmede, og med meget strenge krav til HMS og produksjonskontroll, legger premissene for virksomheten. Jeg legger stor vekt på å bruke bærekraftige materialer og produksjonsmetoder, og at de som produserer for oss holder seg godt innenfor lover og regler både når det gjelder prosesser, sikkerhet og lønns- og arbeidsforhold. Vi bruker europeiske produsenter som vi har tett kontakt med, og som vi vet følger våre krav til etikk, HMS, kjemikaliebruk og arbeidsforhold, sier Marianne Mørck.

Marianne fikk permisjon i to år og bodde i Paris. Der arbeidet hun blant annet som frivillig på Etisk Motemesse. Det var inspirerende. Hun begynte å produsere klær til en butikk i Trondheim og da hun kom tilbake var det vanskelig å gjøre dette ved siden av jobben som ortopeditekniker. Hun sa opp sin faste stilling på Trøndelag Ortopediske Verksted. Med Gisle Mardal som mentor, et etablererstipend fra Innovasjon Norge, og en plass i inkubatorsenteret Leiv Eiriksson i ryggen, startet hun sin egen bedrift og kom med sin første kolleksjon i 2015. Nå har hun knyttet seg til Norway Fashion House for å få hjelp til salg og markedsføring.

Marianne Mørck (Foto: Ove Hansrud)
Marianne Mørck (Foto: Ove Hansrud)

Miljø og varighet

Hun mener timingen er god:

- Interessen for norske merker øker, og det er økt bevissthet om miljøvennlige, varige kvalitetsklær blant forbrukerne. Men vi har fortsatt en jobb å gjøre med å selge oss inn i norske butikker, fordi vi fortsatt lever i skyggen av kjente internasjonale merker. Vi må bli bedre kjent, og øke markedsinnsatsen, sier hun.

Naturlige materialer

- Vi bruker naturlige materialer av høy kvalitet, og våre krav til bærekraftig, ansvarlig produksjon gjør at produktene våre ligger i en forholdsvis høy prisklasse. Men gledelig nok er det økende interesse for varige, holdbare kvalitetsklær. Vår viktigste målgruppe er godt etablerte kvinner som ønsker klassiske, stilige og varige klær. Vi har erfart at klærne passer godt inn i livsstilbutikker, og er representert hos Illums og i Just Fashion i Oslo, som ligger i et senter med mange livstilsbutikker.

Skinn fra nordisk fauna

Mørck bruker kun skinn fra nordisk fauna. Materialer som er produkter av matproduksjon: laks, reinsdyr, rådyr, lam og geit. Tekstiler er silke, lin, ull og Tencel, et ecosmart tekstil. Flere av tekstilene er utviklet i samarbeid med Krivi Vev.

- Det er alltid et mål å utvikle og produsere våre kolleksjoner med så minimal negativ miljøpåvirkning som mulig. Våre skinn garves og bearbeides ved sertifiserte garverier i Europa. Vi er opptatt av å få minst mulig transport og velger produsenter nærme garveriene der det er mulig.

Lakseskinn er et interessant materiale som Marianne bruker stadig mer av, både til vesker, men også til skjørt og andre plagg.

Satser klassisk

Mørck kommer med to kolleksjoner i året, med større og bredere vinterkolleksjon enn sommer. – Vi tar med klassikere og bestselgende modeller over i neste kolleksjon og supplerer med nye farger, for eksempel med vesker og strikk. Det er ikke noe poeng å tenke sesong for sesong, men heller satse på det klassiske og bære over med motens kortsiktige trender.

Det startet med skjørt, overdeler og ytterplagg og fortsatte med tilbehør, vesker og skjerf.

- Kolleksjonene kan sammenlignes med familier som vokser år for år, sier hun.

Hun har konsentrert seg om det norske markedet hittil, og arbeider nå med å finne riktig veivalg for de neste årene. Det er aktuelt å satse på eksport, og hun har deltatt på en messe i München for å teste det tyske markedet og arbeider med å finne en tysk agent.