Gatherings - SANSUs fjerde kolleksjon

Letthet, optimisme og glede. Varme sommerdager fylt med lykkelige øyeblikk, feiringer og en nyvunnet frihet. Dette er essensen av SANSUs vår/sommerkolleksjon 2022 kalt «Gatherings».

- Gatherings har jo så mange betydninger og tolkninger. Vi kan samle inspirasjon, men først og fremst tenker jeg på at vi endelig kan være sammen – samles for å feire bryllup, holde sommerfester og treffe familie og venner igjen. Og så er gatherings også noe av det som særpreger SANSU - å samle stoffet, lage draperinger og folder – alt dette kjennetegner merkets design, sier Susanne Sandgren, designer og grunder av merket SANSU.

SANSUs kolleksjoner er alltid inspirert av en norsk kunstner og vår/sommer 2022 er intet unntak. Denne gang er det Charlotte Wankel, og hennes arbeid ‘Komposisjon med avant-garde arkitektur’ fra 1926 som er inspirasjonskilden. Dette verket kan tolkes som en kubistisk, avant-garde vri på den utpregede og fargerike Cinque Terre-arkitekturen i Italia. Resultatet er en sommerlig fargepalett med nyanser som dusky rose, pink sand, lemon, olive green, midnight blue, white og charcoal.

-Jeg har store forhåpninger til vår/sommersesongen 2022. Etter lange tider med nedstengninger, restriksjoner, hjemmekontor og andre traurige saker så tror jeg det er et oppdemmet behov for å pynte seg, feire og være sammen. Kolleksjonen går rett inn i dette – med massevis av kjoler, lindresser og lekre topper, mange av plaggene i bærekraftige stoffer. Og de som fortsatt sverger til komfort og mykhet skal også få sitt, med flere herlige jerseyplagg. Her er det topper og bukser som er superkomfortable og myke og i et design som gjør at de fint kan brukes på jobb og kontor også, sier Sandgren.

Vår/sommerkolleksjonen er ikke bare inspirert av Wankels fargebruk på 1930-tallet, men også de myke, feminine silhuettene og de luftige plaggene som preget tiåret, i tillegg til en avslappet stil med dressjakke og bukse.

-Jeg ble fascinert av de gamle Hollywood-ikonene Greta Garbo og Marlene Dietrich. Stilsikre, sterke, glamorøse kvinner, som like gjerne kledde seg i maskuline plagg som i en elegant aftenkjole. Litt av den elegansen, koblet med bærekraft og tilpasset vår tid, er noe av det jeg har forsøkt å skape, sier Sandgren.

SANSU tenker bærekraft langs tre dimensjoner – både at plaggene skal være laget i mest mulig bærekraftige stoffer og ha et tidløst design slik at de også har lang levetid og kan kombineres på tvers av sesonger. I tillegg er som kjent overproduksjon en stor utfordring i bransjen, og SANSU produserer derfor kun små kvantum av hver style, for å minimere avfall og oppfylte lagre med usolgte varer.

-Vi har hatt en jevn og fin vekst siden merket ble lansert i januar 2020 – like før koronapandemien stengte butikker og det meste annet. Hittil har vi solgt gjennom Miinto, egen nettbutikk, Illums Bolighus og pop-up shops, men jeg håper og tror at vi nå vil se en endring og at kundene igjen vil bruke butikkene. Folk liker å prøve, ta på klærne og prate med selgere. De liker å høre historien om merket, få tips til styling, og de er opptatt av bærekraft. Jeg håper og tror at det vil bli et skikkelig oppsving for hele bransjen, avslutter designeren.

Det er Ida’s Agency i Oslo som selger SANSU i Norge.

Powered by Labrador CMS