Mette Katrine Kaldhussæter har jobbet som designer i 27 år, men hadde sitt første presseevent denne uken.

Katrin Uri med sitt første presseevent

Til tross for 27 år i bransjen, inviterte designer og eier Mette Katrine Kaldhussæter på tirsdag til merkets første pressevisning – og da for kolleksjonen «Summer Love».

Publisert

Tekst og foto: Julie Opsvik

Det var duket for «afternoon tea» i Gabels gate – og konseptet var like gjennomført som høstkolleksjonen ved samme navn. Stilige tekopper og -fat i ulike størrelser dekket hele bordet. Små kanapeer, croissanter med fyll og den klassiske sconesen med smørkrem stod på enden og var i seg selv en vakker oppsats. For selv om Mette ikke tidligere har hatt pressevisninger, er teamet godt vant med å møte innkjøpere og presse. Hvert halvår går om lag fire uker med på møter med innkjøpere fra hele Norge og det er lett å se for seg at det blir med mer enn ett plagg etter å ha vært her. Komfortable møbler, deilige duftlys og ikke minst vegg etter vegg med de fargerike klærne til merket.

Praten går og det er god stemning i lokalet idet jeg kommer inn fra bakgården.

Foto: Janne Rugland

- Jeg er jo veldig glad i folk og jeg elsker at dere er her! Det viktigste for meg er at det er avslappet stemning og at vi prater sammen. Og, legger hun til, at vi får fortalt om det vi holder på med!

Jeg slår meg ned og får servert en limonade. Det er første gang jeg er i showroomet deres, for Katrin Uri er ikke merket som roper høyest om seg selv.

- Jeg vet at vi kan selge kjempebra i mange land, men jeg blir kanskje ikke mer lykkelig av det? Jeg kan velge om jeg vil jobbe meg fullstendig i hjel, eller om jeg vil styre skuta bra her hjemme og være fornøyd med det. For det er jeg!

Det bør hun også være, merket Katrin Uri omsatte i fjor for 21 millioner kroner.

- For meg er dette veldig naturlig. Årene går, men veldig mange sier: «du er klar over at du har greid det? Hvert år og med overskudd, stabilitet og levering." - Det er store kolleksjoner som er organiserte og vi designer mer eller mindre våre egne stoffer. Så det er veldig fra scratch her, forteller Mette meg mens hun reiser seg og tar meg med på runden blant den nye kolleksjonen. Jeg følger opp på stoffutviklingen og hun kan fortelle at de lager alt print in house og at de samarbeider med fabrikkene om stoffkvalitetene. Underveis i visningsrunden er det klart at hun kjenner hver millimeter på hvert plagg. Hun viser meg t-skjorter med et print laget av håndmalte striper med store bokstaver over som sier «Joy de vivre». Lenger ned på stativet kjenner jeg igjen skjorten fra invitasjonen. Den har et Liberty-inspirert blått print som toppet med viktorianske rysjekanter. Sist på rekken kommer hun til et blomsterprint de har kalt «Fragrance». Det er trykket opp på hele fire ulike stoffkvaliteter som igjen er produsert på fire ulike fabrikker. Ikke rart hun har nok med å produsere til det norske folket!

Går plagg ut på dato?

Mette har selv på seg en leopardmønstret bluse som hun forteller er to år gammel, men som hun nå får henvendelser på fra bloggere. Hun mener det er viktig at plagg kan vare sesong etter sesong. Jeg spør hvordan de tilpasser denne tankegangen til produksjonen av plagg, har de for eksempel noen plagg eller design som går igjen i hver kolleksjon?

- Nei, vi lager aldri det samme igjen, det er alltid noe nytt. Dette er fordi vi har veldig mange faste kunder, som allerede før den nye kolleksjonen har kommet, vet hva de trenger til garderoben sin. De skal ha noe nytt, det være seg en ny silkebluse, et nytt skjerf, en bukse ... De har funnet seg selv i passformen og i fargeskalaen vår. Ofte sier jeg at vi bruker farger som tåler trendskifte. Jeg har en veldig balansert fargeskala som skal fungere mot nordisk hud og gjøre det beste mot norsk hud.

Jeg spør om hun noen ganger kan få lyst til å slippe seg løs å bruke noen sterke trendfarger?

- Jeg synes jeg har de kolleksjonene som har mest farger i hele Norge! Svarer hun konstant på dette og åpner armene for å vise mangfoldet i rommet vi sitter i. Og ja, når man ser bortover rekken av plagg som går under kolleksjonen «Summer Love», er det helt klart et stort, men helhetlig spekter av farger.

Kreativ butikkdrift

Katrin Uri selges i overkant av 100 butikker rundt om i Norge. De fleste er fysiske butikker og noen er nettbutikker. Felles for dem alle er at de er godt innarbeidet og «betaler regningene sine», som Mette forklarer.

- Jeg tar ofte opp nye kunder, men det er ikke gøy å levere så fine varer og ikke få betalt. Det er en hel verdikjede. Denne erfaringen gjør man seg etterhvert.

Hun kommer med et eksempel fra Lillesand hvor en butikk dagen før slet med lav omsetning på kassen og det var kun en time til stenging. Hva gjør de? Jo, legger ut en video på Instagram hvor de forteller om noen av produktene sine, og vips, så var omsetningen i taket sammenlignet med timen tidligere.

- Du må ha butikker som virkelig står på, for det er en kamp i dag altså. Det å drive butikk mener jeg er noe av det tøffeste du kan drive på med. For du skal bli kvitt varene og ha fortjeneste, konkluderer Mette.

Det er ikke så mange designere som har klart å holde på så lenge i Norge som Mette, og hun skriver under på at det ikke kommer av seg selv. Hun mener det handler om å ha evnen til fornyelse – og å elske det man gjør.

- Vi er så heldige å få møte så mange folk og få gjøre dem glade! Det er så hyggelig. Det går an å lage bra klær i Norge og jeg er så glad for alle kundene jeg har som er veldig stabile. Vi er veldig ærlige med hverandre og vi har et samarbeid. Det er det jeg har lyst til å si, vi må samarbeide! Alle sammen. Både vi som er leverandører og med kundene våre.

Powered by Labrador CMS