Norsk design møter norsk friluftsliv

Solbrilleserien REBORN er et samarbeidsprosjekt mellom Bergans og brilledesignerne i norske Kaibosh.

Publisert

At Bergans en gang i tiden har laget solbriller var ukjent for de aller fleste, helt til Nasjonalbiblioteket la ut et bilde av en gammel avisannonse på sin Instagram og en i Bergans tilfeldigvis så posten og viste den til sine kollegaer. Da en av kollegaene sa «de likner på Kaibosh-brillene til dama mi», tok det ikke lang tid før ideen om en relansering var født. Annonsen viser fire par Bergans-solbriller i typisk 30-talls design og byr på datidens særegne reklamespråk, noe som er tatt med videre i dagens markedsføring. Da Bergans viste annonsen til Kaibosh og tanken om et samarbeid ble delt, var de utelukkende positive og løsningsorienterte. Før noen visste ordet av det lå tegninger av de moderniserte 30-tallsbrillene på bordet. Alle de fire modellene er unisex og fremstilt i et lett materiale av høy kvalitet. Den lave vekten gjør at brillen sitter godt på hodet samtidig som glassene gir førsteklasses solbeskyttelse. Som i den gamle annonsen har modellen G 20 W også sideskjerming i stoff. Dette stoffet er hentet fra brukte Bergans-plagg. En morsom og bærekraftig detalj som gir brillene et ekstra lag av historie. Alle brillemodellene leveres med etui formet som en sovepose og har medfølgende pusseklut som viser den gamle annonsen. Brillene er først og fremst utviklet for hverdagsbruk, men kan selvfølgelig også brukes på tur.

– Å samarbeide med Bergans har vært en skikkelig god opplevelse. Selv om de har historie og tradisjoner som går langt inn i den norske folkesjelen, så er de forfriskende lekne. Vi har fått lov til å tolke annonsen deres med vårt Kaibosh designfilter, og sammen har vi laget en kolleksjon som tar opp i seg elementer både fra Kaibosh og Bergans. Om brillene ble levert med etui på 30-tallet vet vi ikke, så her var det fritt frem for gode ideer. Alle som ser etuiene slik de har blitt i dag forstår at slik måtte det bare være, sier Helge Flo, som er en av gründerne bak brillemerket Kaibosh. Kaibosh er et brillekonsept som gjør opprør mot det de mener er en utdaterte og konservativ måte å selge briller på. Dette gjør de ved å tilby moderne designbriller av høy kvalitet til det de mener er en rettferdig pris. Alle Kaibosh sine briller er designet og utviklet i Norge.

– De fleste designsamarbeid er nok betydelig mer strategisk og kommersielt fundert enn vårt, men ja, dette ble faktisk til ved rene tilfeldigheter. Vi ser jo selvsagt at dette både løfter historien vår og at vi når en spennende målgruppe her, men det er nesten en ren bonus. Dette har først og fremst vært et gøyalt prosjekt for oss, sier Anders Sten Nessem som er Brand Communication Manager i Bergans.