Oleana i Nasjonalmuseet
Nasjonalmuseet har kjøpt inn to plagg fra Oleanas høst/vinter 2019-kolleksjon. Innkjøpene er en «Soft May Coat» og en «Best bud kjole».
– Det er absolutt ikke hver dag man blir kontaktet av Nasjonalmuseet. Vi er ydmyke og beæret. Dette er en stor anerkjennelse for oss, og en gedigen oppmuntring i en krevende tid. Og det er en bekreftelse på at vi er relevante og betydningsfulle i norsk kultur- og kleshistorie, sier eier og administrerende direktør Gerda Sørhus Fuglerud.
Hun setter ekstra pris på at innkjøpene skjer i en periode hvor Oleana er inne i en omfattende endrings- og fornyelsesprosess, med blant annet ny sjefdesigner, Matilda Nordberg, og en satsing mot en yngre målgruppe, samtidig som de eksisterende kundene skal ivaretas.
Tøff Korona-tid
Hun har fått kjenne Korona-pandemien på kroppen, bokstavelig talt. Både hun og mannen Steffen ble smittet i mars. Noe som førte til isolasjon for dem begge, stopp i produksjonen, permittering av ansatte og en dramatisk nedgang i omsetningen.
- Vi ble hardt rammet, men måtte raskt finne andre måter å jobbe på, være kreative og finne løsninger. Blant annet ved å samarbeide med andre, sier hun.
Et meget vellykket samarbeidsprosjekt var kampanjen «Bær norsk» sammen med andre norske kvalitetsdesignere, i regi av Norwegian Fashion Hub. En pop up på fabrikken ble en stor suksess, og i løpet av sommeren var det svært mange som tok turen ut til fabrikken for å se, oppleve og kjøpe Oleana.
I tillegg har Oleana satset sterkere mot motebransjen, blant annet med visning under Oslo Runway i august.
- Det har vært en tøff tid, med betydelig omsetningsnedgang i butikkene våre. Men det ser lysere ut nå. De grepene vi har tatt, har virket, og høstkolleksjonen vår har slått meget godt an. Akkurat nå har vi større etterspørsel enn vi klarer å levere. Derfor er alle medarbeiderne tilbake etter permittering, og vi jobber på spreng for å levere, sier hun.