SANSU - norsk og holdbart

SANSU er et nytt norsk merke som ble startet av Susanne Sandgren i 2019. Den første kolleksjonen AW20 - EXPANDED LINES vil være i salg i august.

Publisert Sist oppdatert

Kolleksjonen er preget av draperinger, rene og asymmetriske linjer og myke, men skulpturelle former. Et tidløst uttrykk, hvor plaggene kan brukes på tvers av sesonger er viktig for SANSU

.- Vi streber alltid mot å produsere mest mulig bærekraftig, og bruker materialer som tencel, cupro, rolva og resirkulert kasjmir, i tillegg til italiensk, plantefarget merinoull, sier Sandgren.

Susanne Sandgren
Susanne Sandgren

- Nå har vi akkurat inngått avtale med Ida's Agency, og satser på å nå ut til enda flere til neste sesong. Hver SANSU kolleksjon er inspirert av norsk natur og en norsk kunstner. Inspirasjonen til AW20 er den norske skulptøren Knut Steen, og fargepaletten er inspirert av vakkert kystlandskap med farger som sand, elfenbenshvitt og duse blåtoner.

SS 21-kolleksjonen henter inspirasjon fra den norske tekstilkunstneren Frida Hansen. Susanne har også samarbeidet med en skotsk designer som har utviklet en spesiell fargeteknikk hvor det strøs fargepulver på silke og tilsettes isbiter. Når isen smelter fører det fargene utover og danner unike mønstre.

Slik beskriver hun Sansu:

«Et norsk merke for den moderne, bevisste kvinnen, med fokus på minimalistisk bærekraftig luksus, med hint av kunstreferanser, draperingsteknikker og asymmetriske linjer. Med tidløse, men samtidig moderne plagg, utmerket håndverk og bærekraftige materialer av høy kvalitet, er SANSU-plagg laget for å vare utover sesongen og bli brukt og elsket i mange år fremover. En bærekraftig tilnærming er viktig for SANSU-merket, men følelsen av luksus og høy kvalitet vil aldri bli fraveket. Vi har som mål å alltid være i forkant av bærekraftig innovasjon i motebransjen, samtidig som vi holder kolleksjonene på det høyeste nivå når det gjelder materialer og designkvalitet.»

Sandgren har sin designutdannelse fra Milano og jobbet blant annet med IBEN før hun bestemte seg for å etablere eget merke..

- Jeg har vært opptatt av bærekraft siden studietiden, og da jeg så hvor mye skade tekstilproduksjon kan gjøre på miljøet. Derfor har jeg alltid hatt fokus på hvordan jeg kan produsere klær på en mest mulig skånsom måte. Her er det ikke snakk om å jage trender og lage sesongens IT-plagg, men å ha en langsiktig perspektiv med det du gjør for å skape tidløse plagg som kan brukes lenge, og som ikke er skadelige for miljøet.

-