SANSU i Illums
Det norske merket SANSU har klart seg bra gjennom pandemien takket være nøktern drift, lave kostnader og økt nettsalg. Nå satses det videre med salg i Illums, uniformer og nye kolleksjoner.
SANSU er et norsk klesmerke, etablert i 2019 i Stavanger av designer Susanne Sandgren. Designet er fokusert rundt feminin minimalisme, med tidløse, men moderne plagg, med innslag av draperinger, interessante snitt, rene linjer og fokus på å bruke mest mulig bærekraftige tekstiler. Designerens interesse for kunst er alltid en tydelig referanse i kolleksjonene.
Pandemien har selvsagt vært utfordrende for et lite og nytt merke som jobber med å få fotfeste i et marked som endret seg drastisk på kort tid. Takket være lave faste kostnader og økt fokus på netthandel, har merket så langt klart seg fint.
- Jeg ser lyst på fremtiden, og tror at ting vil bli lettere i løpet av 2021, etter hvert som flere blir vaksinert, og livet gradvis kan gå mer tilbake mot normalen. Jeg tror vi vil oppleve en fornyet optimisme og livsglede over å kunne kaste de slitte joggebuksene, kle oss opp, gå ut og være sosiale igjen. Sier Susanne Sandgren.
Uniformer, Miinto og Illums
I pandemiperioden har merket, i tillegg til å lage egne kolleksjoner, også designet og levert uniformer til de ansatte på det eksklusive boutiquehotellet Eilert Smith Hotel i Stavanger. SANSU er nå også for salg hos Miinto, og hos Illums Bolighus i Oslo.
- Vi er stolte og glade over å ha blitt valgt ut som et nytt og bærekraftig merke hos Illums Bolighus, og å henge side om side med mer etablerte merkevarer.
SS 21
SS21 som nå er for salg, er inspirert av den norske kunstneren Frida Hansen, og kolleksjonen karakteriseres av subtile draperinger, rene linjer, og myke, men skulpturelle former - med et tidløst uttrykk som kan brukes på tvers av sesonger. Blant plaggene finner man silkemyke jerseytopper i modal, vide satengbukser, kjoler og topper med justerbare knyttebelter, og jakker og blazere som kan brukes i flere år fremover. Blant materialene finnes tencel, lin, modal og viscose.
AW 21
AW21, som nå er under innsalg via Ida’s Agency er inspirert av den norske kunstneren Anna Eva Bergman, en av Norges første abstrakte kunstnere. Kolleksjonen utforsker den litt mer lekne og kunstneriske siden av SANSU-kvinnen, men holder samtidig fokuset på den karakteristiske stilen med rene linjer, eksklusive materialer, interessante snitt og detaljer, og et feminint, minimalistisk uttrykk.
- Jeg håper at enda flere forhandlere vil se verdien av å omfavne et nytt norsk klesmerke med eksklusive plagg og et fokus på bærekraft, sier Susanne Sandgren.