Viser miljøkolleksjon i Paris
Miljø og en framtid preget av plast er tema for de to designerne Mama Jules (Julie Delia Lie) og Rebeca Rebeca (Rebeca Herlung Høien) når de viser sin kolleksjon under Paris Fashion Week.
''What will the world look like in 50 years? And what will happen to our babies?
Det er tema for samarbeidskolleksjonen til de norske designerne. Den heter Postpartum og tar for seg det å være mor til nyfødt barn, og graviditetsprosessen i seg selv. Og oppveksten til barnet. Gjenbruk og miljø står sterkt.
Rebecca forteller:
- Julie har fokusert mer på å finne bærekraftige løsninger for gravide og ammende kvinner, mens jeg har løst problemstillingen litt mer kunstnerisk hvor jeg leker med det å skulle vokse opp i verden full av plast. Det beveger seg fra det barnslige og myke til det stive og unaturlige hvor tekstilene er mer eller mindre byttet ut med plast. Materialer som plastposer, quilt-tepper og tekstilrester er tatt i bruk. Jeg tar det fra et barneperspektiv og opp i ung voksen alder i en verden vi kjenner lite til i dagens samfunn.
Julie fortsetter:
- Det jeg mener er at det er en bruk- og kast-kultur generelt, men spesielt når det gjelder under graviditetsprosessen. Det at vi kjøper klær vi ikke liker og kaster dem etter bare noen måneder. Jeg synes det er merkelig at det ikke finnes klær som tar for seg alle faser med funksjon, som man føler seg fin i og som ikke koster skjorta. I tillegg skal produksjonen av dette være så bærekraftig som overhodet mulig.
Det er altfor mange plagg som er oljebasert i omløp, og vi fortsetter produksjonen selv om vi vet hvor skadelig det kan være for oss og for våre etterkommere.
- Jeg syns det er en skremmende tanke at vi er så eksponert av plast at til og med luften bærer med seg mikroplast. Fra alle slags mulige artikler vi bruker i våre daglige liv.
De to engasjerer seg sterkt i miljøspørsmål og reagerer mote moteindustriens tilsynelatende forsøk på å forbedre seg:
- Er litt undrende til det at man kan kjøpe sertifikater som symboliserer miljøvennlig produksjon, såkalt ‘’greenwashing’’. Jeg vet at flere forsker og jobber for å finne bedre løsninger for tekstilproduksjon, men jeg er redd for at vi bruker for lang tid og fortsetter da å produsere tekstiler hvor modellen ikke er designet for bærekraft. Og at dette greenwashing-fenomenet ødelegger for de som ønsker å forbedre industrien. Kjøp av slike sertifikater burde vært forbudt. Man lurer kunden.
Global Fashion Collective har gitt Rebeca muligheten til å vise i Paris og er et resultat av at Rebeca fikk muligheten til å vise sin kolleksjon under Tokyo Fashion Week i fjor høst. Der fikk hun positiv mottakelse og mange gode tilbakemeldinger i etterkant. Blant annet fra studenter, som ønsker å lære mer om gjenbruk og miljøvennlig produksjon.