Bare norske merker hos Inger Klæboe i NY (Alle bilder: Tove Digre)

Satser på god, norsk design

Inger Klæboe satser på god, norsk design. I butikken NY på Røros selger hun utelukkende norsk.

Publisert

NY - Ny norsk design - ligger vegg i vegg med Det gule huset, som Klæboe har drevet i 22 år. Her selger hun både internasjonale og norske merker. Hun har hele tiden vært på jakt etter merker som ikke finnes overalt ellers, og som ikke er så sterke på nett.

Før Rørosmartnan i 2015 åpnet hun NY - Ny norsk design, i nabolokalet på 40 kvadratmeter. Her konsentrerer hun seg utelukkende om gode, salgbare norske merker. Hittil har hun et godt utvalg av merker, som hun karakteriserer slik: Ikke husflid, ikke avantgarde, men gode bruksklær med høy kvalitet rettet mot et bredt publikum.

De merkene hun har i dag er er Funaki, Anemone, Blæst, The 8th, Tullah, Birgit by Kristine Vikse, MaTilla, Barfota, Cecilie Melli (smykker) og Siri Brodersen (vesker), Respect by Aurora, Tinde, Chill Norway, The Knit Story (gensere i alpakka). I tillegg har hun drops fra Dropsfabrikken i Oslo, laget etter oppskrift fra gründernes bestefar, og drops fra Eiker Vekst, laget av norske bærekstrakter.

Og hun er stadig på utkikk etter flere gode, norske leverandører: - Det er morsomt og interessant å jobbe med norske merker. Det skjer mye spennende i norsk design, så det kommer stadig til nye ting, sier Klæboe.

Men hun er meget bevisst på at merkene skal ha særpreg og egenart:

- Jeg er veldig opptatt av kvalitet, og av klær som skiller seg litt ut og ikke er lik alt annet. At det er en god historie bak. Jeg synes det er for mange som satser på klær som er for likt det som henger i kjedebutikker til lavpris

Hun ser at norske designere og små, frittstående butikker på mange måter befinner seg i samme situasjon: - Vi kan ikke konkurrere med kjedene på pris og mengde, men må satse på kvalitet. For oss som driver butikk er det viktig at vi har god service basert på inngående kunnskap om varene vi selger. Det har tatt masse tid å komme på dette nivået for oss, men vi har fått meget positiv mottakelse hos kundene våre.

Klæboe er glad for å drive butikk på Røros:

- Røros er et godt sted å drive en liten, frittstående butikk. Vi har mange nisjebutikker i sentrum, og et godt handelsmiljø med mange dyktige aktører som samarbeider godt og er flinke til å skape aktiviteter. Takket være mange arrangementer og stor turisttrafikk gjennom hele året er det et godt grunnlag for nisjebutikker, sier hun. Les mer i Tekstilforums papirutgave.

Powered by Labrador CMS