Håkon Dyngeland (t.v.) og André Hilmar Lønnum.

«Leisure tailoring" fra Julian Reed

Det norske merket Julian Reed satser på «leisure tailoring», en leken og krevende balansegang mellom materialer i «sportskvalitet» og skreddersøm.

Publisert

- En herlig blanding av casual og high end fashion hvor vi leker oss fram til de beste resultatene sammen med små, tradisjonsrike og velrennomerte skredderhus i Italia. Vi er kompromissløse på kvalitet og søker alltid etter det beste, samtidig som vi skal presentere kolleksjoner som ligger i sjikt prismessig som gjør at kundene føler at de får mye igjen for pengene, sier designansvarlig Håkon Dyngeland.

Julian Reed satser på «leisure tailoring»,

Klær som varer

– Vi satser på tekniske kvaliteter og jerseykvaliteter, slik at vi kan lage lettvektsklær som er like fleksible, stretchy og komfortable som sportsklær, men som er laget av de beste håndverkerne og ser trendy ut, og som kan brukes i de fleste sammenhenger. Her kan man gå i middag eller på party om kvelden med de samme klærne som man brukte på jobben. Dette er klær man trives i, som man ser godt ut i, og som varer lenge!

- Vi bruker fem europeiske fabrikker som vi henter materialene fra. De har alle nødvendige sertifiseringer, og plaggene er utstyrt med en tag som kan scannes slik at man finner hele bakgrunnen og historien. Vi vil formidle yrkesstoltheten og skreddertradisjonene, sier Dyngeland.

Ekstrem stretch og fleksibilitet

Julian Reed ble lansert for tre år siden og har solgt bra i et begrenset antall norske butikker. Gründer Hugo Loonié har fått med seg solide partnere som Ola Mæle og William Follestad på eiersiden, og Dyngeland, med lang erfaring fra ledende europeiske motehus.

Vil ut av Norge

– Vi startet med å gå forholdsvis bredt ut, men har siden valgt å konsentrere oss om et mindre antall av de ledende butikkene i Norge. Noe som betyr at vi også vil satse på eksport for å få nok volum. Vi er på vei ut i Sverige og Danmark og har startet prosessen med å finne de riktige menneskene som kan hjelpe oss. Det er en krevende prosess som vi må bruke tid på. Et merke som Julian Reed er avhengig av medarbeidere og partnere med kunnskap, engasjement og entusiasme som kan fortelle historien bak merket på en troverdig måte.

Konseptbutikk

Et nytt skritt i Julian Reeds utvikling ble tatt i november, da det ble åpnet konseptbutikk i Prinsens gate i Oslo. 100 kvadratmeter med en minimalistisk og stilig innredning som ikke bare er butikk, men også et viktig visningspunkt og utstillingsvindu for merket.

- Vi er svært fornøyd med responsen etter åpningen, og føler at vi ligger midt i smørøyet. Oslo sentrum har utviklet seg til å bli en viktig motedestinasjon de siste årene. Med blant annet Paleet, Eger, Steen og Strøm Magasin, de mange internasjonale monobrandbutikkene, Follestad og Kamikaze. Og i tillegg, og gledelig nok, norske merker som Greater than A, FWSS, Tom Wood og nå oss, like i ytterkanten. Det gjør dette området til et stadig viktigere sted for kvalitetsbevisste motefolk, noe som selvsagt passer oss svært godt, sier Håkon Dyngeland og butikksjef André Hilmar Lønnum.

Powered by Labrador CMS