Sterk vekst for Mazing
Amazing har skiftet navn til Mazing og har hatt sterk vekst det siste året. Omsetningen ble nesten tredoblet i fjor. Salget i Norge og Sverige går meget bra, og nå begynner det også å ta av i Tyskland og Østerrike.
- Nå er det skikkelig moro! Sier Asbjørn Fjeldheim, som står bak merket sammen med Carina Fjeldheim, Arne Jæger og designer Vibeke Johannesen. – Vi klarte nesten en tredobling av omsetningen i fjor, fra seks til 16 millioner kroner, og vi regner med å nærme oss 30 millioner i år, sier han.
- Det er stor etterspørsel etter omgående varer i markedet, og det er en helt riktig vei å gå for butikkene. Vi kan følge trender og endringer i markedet mye kjappere enn ved tradisjonell produksjon. Butikkene kan få nye varer hver uke. De binder mindre kapital i forhåndsordre og øker omløpshastigheten. På den måten blir de mer konkurransedyktige i kampen med kjedene. Og de reduserer risikoen for feilkjøp. Flere av de produktene vi selger i dag for levering neste måned hadde jeg ikke tatt risikoen på å bestille i februar om jeg hadde vært innkjøper. Men i dag ser jeg at de vil fungere i butikken, sier han.
Han er godt fornøyd med at Mazing fungerer godt ute i butikkene, med godt gjennomsalg, og gleder seg stort over buksekolleksjonen, som har fått svært mye skryt for sine passformer.
– Bukser er meget krevende. Jeg har vært i bransjen i mange år, og har vært med på å lage mange buksekolleksjoner. Men det er først nå jeg er skikkelig fornøyd, slår han fast.
- Vi har hatt god vekst i Norge og Sverige, og har fått en god start med ny agent for Tyskland og Østerrike. Men Fjeldheim er klar på at organisasjonen ikke skal svulme opp av den grunn. - Vi skal være forsiktige med nyansettelser og vil unngå ressurskrevende administrasjon. Vi jobber desentralt og digitalt, med gode partnere i et nettverk som er kostnadseffektivt og rasjonelt, sier Fjeldheim.
- Hvorfor navneskifte fra Amazing til Mazing?
- Ikke noe mer dramatisk enn at det var enklere å få Mazing som registrert varemerke. Dessuten klinger det godt i det internasjonale markedet.