Snowroller, ungt norsk skitøymerke som lanserer pantesystem

Snowroller – ung utfordrer

Snowroller er et ungt, norsk skitøymerke: Skidresser med retrodesign der årets kolleksjon er produsert av resirkulerte materialer. Søndag lanseres et pantesystem der skidresser kan «pantes» mot et gavekort i nettbutikken.

Publisert
Linnea Tveraaen og Eva Røgler

Linnea Tveraaen startet Snowroller mens hun studerte i Trondheim i 2017, og senere kom Eva Røgler med på laget. Snowroller var i utgangspunktet basert på skidresser med retrodesign produsert av virgin polyester. Klærne ble godt mottatt, og omsetningen har doblet seg hvert år de tre første årene. Innslag i God Morgen Norge på TV 2 og i NRK ga en god starthjelp. Dette ga de to unge gründerne muligheter til å satse mer mot det grønne skiftet. Linnea og Eva har fått støtte fra Forskningsrådet og Innovasjon Norge med å utvikle et universalt pantesystem for nettbutikker – trolig et av verdens første.

- Pantesystemet gjør det mulig for kundene å «pante» brukte klær i nettbutikken vår og motta en rabattkode som kan brukes på et nytt produkt. De pantede produktene tar vi imot på lageret vårt. De som er i god nok stand, selges videre i bruktbutikken vår. Om de ikke kan selges videre, blir de redesignet. På denne måten kan Snowroller være med på å initiere et grønt skifte i en forurensende bransje og være av de første til å introdusere digital panting av klær. Pantesystemet utvikles som en plug-in som vi på sikt skal selge til andre nettbutikker, forteller Eva Røgler entusiastisk.

De to gründerne har drevet Snowroller ved siden av studiene ved NTNUs Entreprenørskole fram til i sommer. Nå satser de på full tid (og vel så det) med Snowroller. Korona-pandemien ødela to av de beste månedene av 2020, noe som anslagsvis kostet dem en omsetning på 600.000 kroner.

Kolleksjonen er utvidet med ullundertøy

Etter å ha utvidet kolleksjonen med ullundertøy satser de friskt videre. – Vi er ikke perfekte ennå, men går videre i riktig retning, slår Røgler fast.

Snowroller selges gjennom egen norsk og internasjonal nettbutikk. I tillegg har de hatt pop up store i London, og er med i et internasjonaliseringsprogram som gir muligheter til å komme i kontakter med agenter i andre land. Men den viktigste salgskanalen er nettsalg. - Vi henvender oss i stor grad mot generasjon Z, som er vant til å handle på nett, så det er naturlig at nettet blir vår hovedkanal, sier hun.

For kommende sesong har de budsjettert med en omsetning på tre millioner. I løpet av høsten er det ansatt tre medarbeidere på deltid: en på redesign, en som har ansvar for markedsføring på sosiale medier og en på kundeservice.

Powered by Labrador CMS