Anh Marthe Storheil og Iben er blant de 22 varemerkene i "Bær Norsk"
Anh Marthe Storheil og Iben er blant de 22 varemerkene i "Bær Norsk"

“Bær norsk” skal løfte fram norske merker

Korona og ustabil verdensøkonomi har satt mange norske småbedrifter i en svært vanskelig situasjon. Norwegian Fashion Hub lanserer derfor et nytt initiativ for å gjøre nordmenn bedre kjent med norsk mote.

Publisert

Bær norsk (www.bærnorsk.no) skal bidra til at norske merkevarer gjøres mer tilgjengelige, ved å samle dem og løfte dem frem i en felles plattform.

- Vi har troen på at mange forbrukere ønsker å bære norsk design. Bransjen har perfeksjonert kunsten å skape plagg som både ser bra ut og føles bra å ha på, og som er tilpasset livet i Norge. Og akkurat nå er det spesielt viktig å støtte den norske motebransjen, så vi ønsker å gjøre det så enkelt som mulig, sier daglig leder av Norwegian Fashion Hub, Elin Kathrine Saunes.

Flere kjente designere på listen

Hippi Grace, Cathrine Hammel og Iben er blant de 22 merkevarene som foreløpig er en del av initiativet. Målet er å øke til enda flere. På nettsiden bærnorsk.no kan du få oversikt over merkevarene og lese mer om Bær norsk-initiativet.

- Norsk mote er designet for livet vi lever her. Plaggene er av god kvalitet, tåler mer og varer lengre, slik at du slipper å hele tiden erstatte klærne dine. Så som forbruker gjør du en god investering ved å velge norsk, og det vil vi bidra til at flere får øynene opp for, sier Saunes.

Elin Kathrine Saunes
Elin Kathrine Saunes

Full stopp i bransjen

Koronaepidemien har gått hardt utover mange norske småbedrifter. De fleste av Norwegian Fashion Hubs 58 medlemmer har måttet permittere mange av sine ansatte, og et foreløpig estimat tyder på at omsetningssvikten ligger på mellom 45 og 90 prosent.

Dette kommer etter jevn vekst i bransjen de siste årene. Norwegian Fashion Hubs medlemmer alene omsatte totalt for 1 037 738 000 kroner i 2018. Nå står flere designere i fare for å miste næringsgrunnlaget sitt. Saunes understreker at initiativet også vil finnes uavhengig av koronaepidemien, men at forbrukermakten gjør seg ekstra gjeldende nå.

- Ved å støtte norsk mote bidrar du til å utvikle og støtte lokalt næringsliv, som igjen fører til økt verdiskapning, arbeidsplasser og skatteinntekter for staten. Kanskje du ikke skal kjøpe noe i det hele tatt, men om du først trenger noe nytt: Bær norsk!