Skjerf og luer med arktisk inspirasjon

Bærekraftige klær med arktiske røtter

- Det er bedre med en lue på hodet enn fem i skapet! Det er utgangspunktet til FOGG Gildeskål, som lager luer, skjerf og basisplagg inspirert av arktisk natur og miljø.

Publisert

FOGG Gildeskål er grunnlagt og drives av søstrene Gøril og Frøydis Pedersen. Frøydis er arkitekt, og Gøril er bunadmester, altså spesialist på skreddersøm av bunader. De har slått sammen sine bakgrunner for å få moderne design og tradisjonell kleskultur til å møtes.

Eventyret startet i 2011 med at Gørils kjæreste hadde på en ny håndstrikket lue på en hiphop-konsert. Den fikk mye oppmerksomhet, og da to personer ønsket å kjøpe den, tente det en gründergnist i søstrene. Det var starten på FOGG Gildeskål.

FOGG-lua ble oppdaget på en konsert og slo an i hip-hop-miljøet

Etter konserten fikk de bestillinger fra hiphop-miljøet. Luene ble også solgt på nachspiel og konserter, og det var kjæresten som sørget for kundene. Den første som bestilte flere luer var Tommy Tee, norsk hiphops gudfar. - Vi kunne ikke la det gå ubemerket, og valgte å oppkalle den originale FOGG-lua etter han. Denne lua, T, er en av våre bestselgere og håndstrikkes fremdeles til kundenes store begeistring, sier Gøril.

Gøril og Frøydis Pedersen

Det som startet med to luemodeller og et skjerf er i dag utvidet til åtte luemodeller i 30 varianter, 23 ulike skjerf og halser og singlet, t-skjorte og longsleeve i 9 varianter. design. Alt laget i ull. De håndstrikkede luene i norsk ull, resten i italiensk ull og merinoull, sertifisert etter ECO 100.

Inkubatorhjelp

For å kunne levere til flere kunder og få bedre lønnsomhet investerte søstrene i en håndstrikkemaskin. Veien videre gikk via Inkubator Salten i Bodø der de fikk hjelp til å lage en forretningsplan, og med planen fikk de også med seg en investor.

- Tilbakemeldingene fra kundene er verdifulle for oss, og vi har hele veien brukt det til å videreutvikle plaggene og til å designe nye. Vi produserte så mye vi klarte og alt ble solgt på bestilling, festivaler, julemarkeder og gjennom venner og bekjente. Til da hadde hele forretningsutviklingen vært basert på magefølelse, og de første årene hadde vi null-budsjetter og gjorde alt selv uten økonomisk støtte. Og da som i dag har vi en stor takk å rette mot familie og venner for all praktisk og kreativ hjelp!

- Med vår nye partner kunne vi sette ut produksjonen, og bruke mer tid på produktutvikling, salg og markedsføring. Vi fikk mulighet til å vokse og utvikle nye design og nå ut til flere mennesker gjennom forhandlere i hele landet. I dag har vi funnet en god produksjonspartner i Litauen, og vi har 13 forhandlere fra Bodø i nord til Drøbak i sør, og egen nettbutikk, som går bra. Men vi ønsker selvsagt at flere blir kjent med oss og produktene våre, og kommer til å jobbe hardt videre for å få Fogg ut i flere butikker, sier Gøril.

Arktisk livsstil

- Hvor kommer inspirasjonen fra?

Arktisk inspirasjon

- Vi ønsker å gjøre verden varmere ved å dele den arktiske livsstilen og tenkemåten. I nord har vi i generasjoner alltid spilt på lag med naturen, vært løsningsorienterte, brukt de ressursene vi har hatt og vært inkluderende. Vi ønsker å dele det barske, tøffe og rå i kombinasjon med åpenheten, iveren og godheten slik at vi alle kan bidra til å gjøre verden et bedre sted.

Klær som varer lenge

Når du har vokst opp i arktiske forhold står selvsagt miljø og bærekraft sentralt:

- Da vi startet FOGG Gildeskål diskuterte vi lenge om det er enda et klesmerke verden trenger. Vi bestemte oss for at vi ønsker å være et alternativ, vi skal vise at det går an å tenke annerledes enn det man gjør i fast fashion. FOGG Gildeskål er et klesmerke som tilbyr klær som varer lenge, og som gir deg en god følelse både når du kjøper og bruker dem. Du skal kunne kle deg moteriktig i kombinasjon med resten av din garderobe med våre kvalitetssikre og stilige basisplagg, sier de to gründerne.

FOGG for både jenter og gutter

- Plaggene våre har et moderne design inspirert av arktisk livsstil og kultur. Gjennom kvalitet, håndverk, historie og design deler vi livsstilen og tenkemåten fra nord. FOGG har verdier som samarbeid, kreativitet og respekt for naturen med i utviklingen av merket. Vi er opptatt av å gjøre verden varmere og ønsker derfor å ta med oss disse verdiene inn i hverdagen og inspirere deg til å gjøre det samme. Med klær fra FOGG skal du kunne føle deg like fresh i byen og på festival samtidig som du holder deg varm om du er på tur!

Bruker ull

- De fleste av våre luer og skjerf er strikkeplagg, og det er mer bærekraftig enn sydde plagg siden vi kan bruke hele tråden og får mindre avfall. Norsk ull brukes i noen av plaggene våre, og det skal vi bruke mer av i fremtiden. Vi kan med stolthet si at vi lager kortreist mote som bidrar positivt i livene til både de som bruker og lager dem!

Ull er et materiale med lange tradisjoner i nord og har mange gode egenskaper: ullplagg er behagelige, slitesterke og anvendelige. Vi kombinerer det tradisjonsrike materialet som er brukt gjennom generasjoner med tidsriktig design og farger.

Sosialt ansvar

- Arbeidsforholdene til både de norske og utenlandske håndverkerne som produserer FOGG Gildeskåls plagg skal være gode. Derfor vurderer vi nøye hvilke fabrikker vi samarbeider med. Vi har direkte kontakt med fabrikkene og besøker dem jevnlig, og vi har stor kunnskap om materialene og håndverkstradisjonene.

Alternativ til bruk-og-kast - For at vi skal kunne være tro mot vår filosofi styrer vi heller ikke designet etter de nyeste trendene, men etter et ønske om at du skal kunne bygge opp en garderobe du er fornøyd med i mange år frem i tid. Designet og fargene skiftes derfor ikke ut etter hver sesong, men på en organisk måte. Vi passer på å produsere så mye dere ønsker, for å unngå å dumpe priser og selge unna på salg. Det totale forbruket til alle må ned, og FOGG Gildeskål er et alternativ til bruk-og-kast-mentaliteten. Hos oss investerer du i et plagg av høy kvalitet som du elsker, bruker mye og har lenge, sier Gøril og Frøydis Pedersen.

Powered by Labrador CMS