Color Vision - fargerik og bærekraftig
Bergenseren Iben Bergstrøm vil fargelegge Norges gater med sitt nye klesmerke Color Vision. Hun lanserte merket i vår. Nå har hun startet nettbutikk og deltatt på CIFF i København. Denne uka presenterer hun seg under Oslo Runway/Fushion.
Color Vision er et nytt norsk klesmerke som bruker fargeteori som rettesnor. Ideen kom fra et ønske om at vi skal kunne bruke mer farge både til hverdag og fest.
Grunnlegger Iben Bergstrøm så også etter en måte å kombinere sine tre lidenskaper – farger, vintage og vektløfting. Hun elsker farger og vintage-klær, og henter inspirasjon fra sin yndlingshobby – å trene med vekter.
Bærekraft er et viktig stikkord. - Tekstilindustrien er en av verdens mest forurensende industrier, så vi vil gjøre vårt beste for å velge det mest miljøvennlige alternativet, sier hun.
Iben bruker mye ull og naturmaterialer, og har kikket på materialer som hemp og alge – og til og med tråd som kan smeltes med hårføner, som gjør klesplagg lettere å resirkulere. Stoffene har sporingskoder slik at man kan finne fram til produsenten.
- Mange av mine vintageplagg er laget i polyester, som ikke puster og er kaldt om vinteren. Derfor ville jeg gjenskap noen av mine favorittsilhuetter i materialer av høyeste kvalitet, tilpasset den skandinaviske vinteren, sier Iben.
– Kolleksjonen består av 8 helfargede plagg sydd utelukkende av italienske stoffer av høyeste kvalitet. Color Vision vil også tilby strømpebukser i samme fargetoner som kolleksjonen.
– Med Color Vision ønsker vi å bevisstgjøre flere om fargenes makt og magi, og hvor mange spennende og vakre kombinasjoner en kan lage med dem i garderoben. Hvert av plaggene vil ha en egen fargevifte med på kjøpet, slik at du kan sette sammen antrekk ved hjelp av fargeteori, og nettbutikken vår har en egen funksjon som matcher farger for deg. Den har ny, spennende teknologi som gjør det mulig for kundene å få individuelle råd og løsninger.
– Farger løfter humøret – og gjør den skandinaviske vinteren litt lettere. I tillegg er det viktig at vi kjøper bærekraftige plagg av høy kvalitet som er tidløse og varer lenge, sier Iben.
Hun har fått støtte fra Innovasjon Norge til å utvikle kolleksjonen og nettbutikkløsningen. Nå vil hun fortsette å markedsføre merket på flere måter. Blant annet med pop up-butikker, med hjelp av en influencer, med nettbutikken, sosiale medier og salg til utvalgte butikker.
- Jeg har bakgrunn fra markedsføring og salg og vet at hvis man er tålmodig, nøktern og bare jobber hardt nok, får du det til, sier hun.