De skal sørge for at Frilsid fortsetter å øke salget. Fra venstre Frank Foss. Karstein Grivi og Gisle Strøm

Frislid vil vise seg fram

Frislid er en bauta i norsk herrekonfeksjon. Nå vil de fram i lyset og bli flinkere til å fortelle hvem de er og hva de står for.

Publisert

Første skritt i prosessen var å flytte til et nytt og flott showrom i Maridalsveien 87 i januar i år. Nå satses det videre med Gisle Strøm som ny salgs- og markedssjef.

- Gisle har mange års erfaring fra ulike selskaper innen norsk mote- og sportsindustri, og vil være et kjent ansikt for mange av kundene. Han har blant annet jobbet som salgssjef for Voice, Kari Traa og Moods of Norway. Sterke norske navn som jobber med produktet fra idé og skisse til ferdig plagg i butikk – akkurat slik vi gjør, sier daglig leder Rune Taklo.

Vil formidle kompetanse

Frislid Trend blir godt mottatt blant de yngre kundene

Strøm gleder seg stort til å ta fatt på oppgaven med å bygge videre på den positive utviklingen Frislid allerede har vist. – Frislid har en unik kompetanse, et høyt kvalitetsnivå og et meget godt omdømme som klassisk konfeksjonsmerke, men har hittil vært mindre kjent for de yngre kundene. Vi ser at dette endrer seg nå, og vi skal sørge for å bli flinkere til å fortelle hvem og hva vi er. Gledelig nok vokser det fram en ny generasjon menn som er mer opptatt av klær, stil og mote enn før. De er kunnskapsrike og godt orientert, og er interessert i å lære mer om hva god konfeksjon egentlig dreier seg om. Vi har denne kompetansen, og skal formidle den videre, både til de ansatte hos kundene våre, og til forbrukerne, sier Strøm.

Flat og fleksibel

- Frislid er et meget kjent og anerkjent merke i norsk herrekonfeksjon, og den eneste som har holdt stand i nedgangstider, utflagging og strukturendringer i bransjen. Bedriften ble etablert i 1946 og har lange og stolte tradisjoner. – Vi har bunnsolid kompetanse, vi har en flat og fleksibel organisasjon, slik at vi kan snu oss raskt. Noe salgskonsulent Karstein Grivi nikker gjenkjennende og samtykkende til. Han har vært på laget i over 30 år og har erfart at det verken er hierarkisk eller byråkratisk i hovedkvarteret i Nordfjordeid. Det faktum at selskapet fikk finske eiere i 2000 har ikke endret denne kulturen.

Lageret i Nordfjordeid har 35000 plagg

Stor spennvidde og målsøm

Med et lager med totalt 35.000 plagg i Nordfjordeid og en voldsom spennvidde i størrelser og passformer. Daglig leder Rune Taklo tenker seg om: størrelser fra 38 til 76, seks ulike figurer, fire benlengder i hver variant - jo vi er nok oppe i rundt 620 forskjellige varianter, så vi har nok noe for de aller fleste kropper, slår han fast. – Og hvis ingen av de størrelsene passer, er vi meget gode på målsøm, legger salgskonsulent Frank Foss til.

Et lager i Nordfjordeid byr på store fordeler. Beliggenheten innebærer noen transporttekniske utfordringer fra tid til annen, men med et så stort lager på norsk jord er Frislid bedre enn de aller fleste på rask levering, service og supplering.

Gjennombrudd for Frislid Trend

Tradisjonelt oppfattes Frislid som klassisk herrekonfeksjon. Men en målbevisst satsing på en mer ungdommelig stil og kroppsnære silhuetter med Frislid Trend de siste årene har gjort Frislid langt mer kjent og akseptert blant de yngre kundene. – En kroppsnær mote gjør at man må være mer presis og har mindre å gå på for å finne riktig passform. Det krever mer kompetanse, noe som er en stor fordel for oss, sier Taklo.

Inn på radaren

- Frislid Trend-Kolleksjonene får stadig mer oppmerksomhet og merkevaren har kommet inn på radaren til mange nye butikker. Vi er godt fornøyd med å ha kommet inn i en rekke gode butikker som har sitt hovedfokus på yngre kunder. Frislid Trend kolleksjon har vist meget bra gjennomsalg hos gamle og nye forhandlere.

- Interessen for skandinaviske merker generelt, og norske spesielt, er merkbar. Frislid har over lengre tid utviklet ulike linjer i kolleksjonen for å kunne møte denne interessen, vi har jobbet mye med design og produksjon de siste årene og vi vet nå at vi er oppe på et nivå som konkurrerer med de aller beste på disse områdene, legger han til.

Frislid går videre i designprosessen og lanserer i år en ny passform spesielt tilpasset norske, unge kropper. – Stadig flere unge menn bruker mye tid på trening. Velbygde, muskuløse overkropper er en utfordring for dresser med tradisjonell passform. Dette har vi tatt spesielt hensyn til med vår nye modell, sier Frank Foss.


Fakta om Frislid

Frislid Konfeksjonsfabrikk ble etablert i 1946 av Alf Frislid. Fabrikken vokste ut av sine første lokaler i hovedgaten på Nordfjordeid, og har vært igjennom flere utvidelser.
Gjennom de siste 20 årene har produksjonen etappevis blitt flyttet ut i Europa, og lokalene på Nordfjordeid huser nå administrasjon og designavdeling og Skandinavias største konfeksjonslager med tanke på utvalg i størrelser og figurer. I tillegg en liten maskinpark for å kunne yte rask service til kunder som ønsker målendringer/korrigeringer på plagg fra lager
I mai 2009 ble det tradisjonsrike buksemerket Sunde en del av Frislid, som nå er en komplett leverandør av yttertøy, skjorter, jakker, dress og bukser til menn.I 2000 ble Frislid Konfeksjon AS solgt til det finske selskapet Turo Tailor. Begge selskapene er idag en del av Scandinavian Tailor Group (STG) med norske og finske eiere.

Powered by Labrador CMS