Haust har åpnet flere butikker det siste året. Her fra butikken i Sarpsborg.

Haust jubilerer i medgang

Haust feirer 20 års-jubileum med jubileumskolleksjon og storstilt markering på Latter i Oslo. Det skjer i en tid med omsetningsøkning, gode resultater, sterk satsing på bedriftens infrastruktur og mange nye, egne butikker.

Publisert

Kristoffer og Janne Haust har opplevd både opp- og nedturer på den 20-årige reisen med Haust Collection. Etter en tung periode fra 2010 til 2015 med store underskudd og en derpå følgende omfattende snuoperasjon har bedriften gått bra og levert gode resultater de tre siste årene. 2018 endte med en omsetning for engrosvirksomheten på 38 millioner, opp 9 millioner fra 2017, og et driftsresultat på seks millioner.

Shopnor, selskapet som organiserer retailvirksomheten, hadde en omsetning på 17,8 millioner og et underskudd på 2,6 millioner, etter en omfattende vekstperiode og mange butikketableringer. Kristoffer Haust slår fast at retailunderskuddet var ventet, og at han forventer pluss i år. Han budsjetterer med samlet omsetning for engros- og retailvirksomheten på rundt 86 millioner i 2019, med plussresultater. Og han regner med en samlet omsetning opp mot 100 millioner neste år.

Investerer for fremtiden

- i tillegg til en rekke nye butikker har vi lagt ned store ressurser i bedriftens infrastruktur for å forberede oss på fremtiden, og for å få en bedre hverdag for våre ansatte. Blant annet med en omfattende oppgradering av datasystemet og vår B2B-løsnng slik at vi til enhver tid har 100 prosent kontroll på lager og distribusjon. I nær fremtid skal vi bygge om hele hovedkontoret.

Totalkonsept

Det presenteres seks kolleksjoner i året. De har alltid et bredt spekter av yttertøy. Hver kolleksjon består av mellom 70 til 100 modeller.

Det har blitt større bredde i kolleksjonene

- Vi har blitt veldig store på hverdagskjoler og topper, og vi selger stadig mer sko og tilbehør som vesker, ørepynt og andre accessoirer. I tillegg selges det duftlys. Det blir stadig viktigere å presentere et totalkonsept hvor kunden kan få alt på ett sted.

Riktig strategi

Han kommer stadig tilbake til den røde tråden i kolleksjonene: - Dette er en viktig del av merkevarebyggingen. Den røde tråden skal gjøre at kundene skal gjenkjenne Haust-DNA på lang avstand, sier han.

- Vi kan slå fast at strategien som ble lagt for 20 år om å bygge Haust som merkevare var helt riktig. Det tar lang tid, og det koster, men det var riktig vei å gå. Jeg sa den gangen at det vil ta minst 20 år, og jeg kan vel si i dag at det sikkert tar ti år til. Men vi ser at vi har lyktes på flere måter: Både med økt omsetning og bedre resultater, men også i form av økt kundetilhørighet. Antall faste kunder blir stadig større, og merkenavnet Haust blir gjenkjent av stadig flere. Vi har en god kundeportefølje i Norge, og vi har også en fin salgsøkning i Sverige og Danmark.

For å takle ny vekst og kontinuitet skal det ansette sen ny designer, og salgsteamet skal utvides. - I dag er vi to selgere, og nå er vi på utkikk etter en som kan dekke området fra Dombås og nordover.

- Nå må vi bare bygge videre. Jobbe for å få flere kunder. Og jobbe med leverandører og holde god kontroll internt for å holde kostnadene nede og øke dekningsbidraget.

Annonser for yttertøy fra Haust i Tekstilforum i 2003

Jubilerer på Latter

Det legges opp til en storstilt markering av 20 års-jubileet. 13. august inviteres kunder og forbindelser til jubileumsfest på Latter i Oslo. Med visning med internasjonale modeller, artister, show og god mat og drikke. Utenfor vises Marit Strømøes konkurransebåt, som Haust er med på å sponse, og det trekkes ut heldige vinnere som får en være med på en prøvetur på et senere tidspunkt.

- Inne i lokalet bygges det opp en «Hollywood-scene», og det blir masse spennende innslag og hyggelige overraskelser. Janne har fått boltre seg i arkivene og laget en jubileumskolleksjon med noen showpieces som garantert kommer til å vekke oppsikt – jeg gleder meg, sier Kristoffer Haust.

14 Haust-butikker

Haust har i dag 12 egne butikker og to som drives på franshchisebasis, etter et meget travelt år med mange etableringer. Det startet med egen flagship store i Nedre Slottsgate i Oslo i fjor sommer, og deretter kom det nye butikker rundt om i landet på rad og rekke. De siste kom i år, på Buskerud Storsenter, i Stavanger og Grinmstad.

Haust-butikkene ligger i Oslo, Sandefjord, Larvik, Horten, Ski, Oasen/Bergen, Kristiansand, Arendal, Sarpsborg, Buskerud Storsenter, Grimstad, Stavanger, Holmen og Gulskogen/Drammen

Nå er det ifølge Haust ikke snakkes om flere butikkåpninger i år, men han legger ikke skjul på at han i fremtiden ønsker seg egne butikker i Stockholm og København.

Kristoffer og Janne Haust under åpningen av flaggskipbutikken i Nedre
Slottsgate i fjor
Powered by Labrador CMS