Historieforteller med musikalske pledd

Rull deg inn i et deilig, lunt pledd i norsk ull med mønster etter et originalt noteark fra Griegs verk «Ved Rondane». Scann QR-koden som følger med pleddet med smarttelefonen og koble av med Griegs musikk.

Publisert Sist oppdatert

Dette er konseptet Reidar Ydse, gründer og daglig leder i Vingtor of Norway, har brukt ti år på å utvikle. Utgangspunktet for ideen kom fra hans far, som var kunstner, og som blant annet laget illustrasjoner med opphav i norrøn myologi. Motivene er med på et annet av pleddene, og de finnes igjen i halvpledd, sitteunderlag og skjerf. Og Hugin og Munin er motivet i logoen til Vingtor of Norway.

Han har også utviklet to andre «musikalske» pledd: Bre over deg pledd med nordlysmotiv, scann QR-koden og få opp film av nordlys ledsaget av behagelig musikk komponert og spilt inn av Ydse. Til barna dine kan du kjøpe barnepledd med sauer som motiv og spille av Bæ, bæ lille lam! På norsk, engelsk og med en sing back-versjon slik at du og barna kan synge selv.

Transparent produksjon

Han er stolt av å kunne tilby kvalitetsprodukter i ren, norsk ull, med full transparens i fremstilling, som også er historie- og kulturformidling. I barneproduktene er det blandet inn 35% merinoull og 15% silke for å få ønsket mykhet og komfort.

- Mange av motivene er hentet fra norsk historie og kultur, og norrøn mytologi, noe som har ført til at vi ha tatt en posisjon som ingen andre har i dette markedet. Det er spesielt morsomt at vi har kunnet bruke originalark av Edvard Griegs «Ved Rondane», med Griegs håndskrift og navnetrekk, og fått det vevd inn i pleddet. Når du ligger under pleddet og lytter til musikken kan du knapt få det norskere!

Norsk ullmerking

Ullen samles inn i Norge av Fatland, vaskes i Storbritannia og produseres i Litauen. – Dessverre har vi ikke klart å skaffe tilstrekkelig kompetanse og produksjonskapasitet til å få produsert i Norge, men vi er stolte av å kunne bruke norsk ull og kortreist produksjon i Nord-Europa, sier han.

Ydse har designet merket for norsk ull
Ydse har designet merket for norsk ull

- Da Vingtor of Norway fikk tilgang til norsk ull, ønsket vi å synliggjøre dette. Derfor laget vi et ullmerke av en sau i «helleristningsmanér» med påskriften Norwegian Wool. Hensikten er å vise Norgeshistorie og bruk av sau og ull langt tilbake i tid. I tillegg har forhandlere og kunder etterspurt å kunne synliggjøre at både Vingtor og andre ullprodusenter tar i bruk norsk ull i produktene. Ønsket er at Norwegian Wool skal være vårt kvalitetsstempel på linje med «Godt norsk» og «Nyt Norge» i matvareindustrien. Dette er Vingtors bidrag til vår bransje, sier Reidar Ydse.

Sortimentet inneholder også ponchoer og jakker
Sortimentet inneholder også ponchoer og jakker

Historieforteller

- Vår strategi har hele tiden vært å være historiefortellere. Vi skal ikke bare lage kvalitetsprodukter, men utvikle produkter som forteller en historie i tillegg til den unike kvaliteten.

Ydse har også utvidet kolleksjonen til ponchoer, jakker og omslagsplagg inspirert av vikingtiden, det meste i ubleket, naturlig farget ull. I tillegg kommer en rekke sitteunderlag, halvpledd og skjerf.

- Ikke noe skal gå til spille. Vi lager en rekke mindre produkter for å utnytte materialene fullt ut, og for å kunne tilby produkter i ulike prisklasser, sier Ydse.

Populære produkter

Produktene – og konseptet med de «musikalske» pleddene - er blitt meget godt mottatt, både i Norge og internasjonalt. Vingtor-produktene selges i dag i rundt 70 norske butikker, både i suvenirbutikker, husflid, gave- og interiørbutikker og i museer og andre kulturformidlere. De største kundene er vikingskipmuseet og Den Norske Opera & Ballett.

Vokser sikkert

- Vi har gode eksportprodukter, med meget godt salg til turister, og vi har nå fått agent både i USA og Danmark, i tillegg til meg selv og to selgere i Norge, sier Ydse.

Men understreker at han ikke er på jakt etter noen salgsboom og rask vekst: - Vi har tatt oss god tid med utviklingen av konseptet og vokst sakte, men sikkert. Det har vært en tornefull vei, men det har vært verd det. Nå skal vi fortsette å vokse sikkert og kontrollert, på det fundamentet vi har skapt. Med åpenhet, sporbarhet, transparens fra «sheep to shop», miljø og holdbarhet som viktigste verdier. «Created for generations» står det på merkelappene våre. Og det tar vi på største alvor!