Nytt forretningsbygg i Fosnavågen
Nytt forretningsbygg i Fosnavågen

Ko:Ko: -Gründereventyret i Fosnavågen

Ko:Ko Norway i Fosnavågen er en gründerbedrift med stor suksess. De to siste årene har vekstkurven økt bratt, og i fjor passerte omsetningen 20 millioner. Med to millioner på bunnlinjen.

Publisert

Stine Goksøyr etablerte merket og bedriften 2011 og markerte seg med sine fargesterke, kontrastrike kjoler. Etter hvert har det kommet til flere produkter, blant annet matchende sneakers og andre klær.

Stine og Øyvind Goksøyr i det nye bygget til Ko:Ko Norway i Fosnavågen
Stine og Øyvind Goksøyr i det nye bygget til Ko:Ko Norway i Fosnavågen

Virksomheten vokste sakte til en årsomsetning på rundt 5 millioner før hun tok flere grep, etablerte nettbutikk, satset på eksport og vokste videre. I 2017 og 2018 var omsetningen på rundt 14 millioner. I 2019 vokste virksomheten ytterligere, og passerte 20 millioner, med rundt to millioner på bunnlinjen. Nå nærmer hun seg 200.000 solgte kjoler siden starten i 2011 og satser videre med fokus på videre vekst i jubileumsåret 2021.

Underveis har bedriften flyttet inn i eget hus i Fosnavågen. Her organiserer Goksøyr, mannen Øyvind, som er daglig leder, og to medarbeidere design, markedsføring, netthandel, lager og logistikk. Øvrige tjenester hentes utenfra.

Fargerike kjoler er fortsatt hovedproduktetSS
Fargerike kjoler er fortsatt hovedproduktetSS

Hovedproduktene er fortsatt de tidløse, fargerike kjolene.

- Vi jobber med design og ikke trender, og har en stor tidløs basiskolleksjon som stadig vokser med nye farger. Dette er plagg som varer i flere år, og det er jo fint for både oss, forhandlere, sluttkundene – og miljøet, sier Goksøyr.

- Vi er et litt annerledes klesmerke. Akkurat nå produserer vi mer sommerkjoler, mens andre selger sommerkjoler på salg. Dette er noe som forhandlerne våre også oppdager. Det er lett å supplere på det som går unna, og du får solgt varer til full pris.

-Vi har hatt fokus på å vokse langsomt og kontrollert, og veksten i fjor var nesten over forventing, sier Goksøyr.

. Veksten skyldes blant annet at hun har fått flere norske forhandlere, og en god omsetningsvekst i utlandet. Det begynte med Sverige, men etter hvert har Ko:Ko Norway vokst i Finland, Island og Danmark. I juni kom det en markant økning på nettsalget i Nederland, samtidig som det meldte seg tre forhandlere som ønsket å selge Ko:Ko-produkter

- På en uke «eksploderte» det, og kjoler fra våre merker Ko:Ko Norway og You Bloom selger svært bra, slår Stine Goksøyr fast.