Anette Miwa Dimmen og Lisen Follin
Anette Miwa Dimmen og Lisen Follin

Norsk motemerke sikret investering

Det globale venture kapital-fondet Antler har på tross av utfordrende tider valgt å investere i norske AWAN (As We Are Now). Investeringen skal bidra til å bygge selskapet til et internasjonalt nettbasert klesmerke.

Publisert

Anette Miwa Dimmen kom i kontakt med Antler i Stockholm i fjor høst. I gründer programmet deres møtte hun sin svenske partner, Lisen Follin, og sammen ønsker de å bygge AWAN til å bli et internasjonalt teknologidrevet motemerke med sterk fokus på bærekraft. AWAN er per i dag det eneste norske motemerket Antler har valgt å investere i - og et av de få selskapene i denne kategorien som har blitt investert i av Antler på en globalt nivå. - Å få Antler, med sitt fantastiske internasjonale nettverk, som vår første investor i disse usikre tider føles veldig bra, sier Anette. - Det betyr at vi kan fokusere på å bygge merkevaren i Norge en stund til, før vi trenger å få på plass flere investorer for internasjonal vekst. Komfortabelt og bærekraftig

Komfortable klær er et raskt voksende marked. Kategorien er estimert til å være verdt 100 milliarder dollar med en forventet vekst på 45% innen 2023*. Takket være Athleisure-trenden (treningsklær som hverdagsklær) som har regjert det internasjonale motebildet de siste 8 årene, er det nå blitt akseptabelt å kle seg komfortabelt til enhver tid. Likevel har utviklingen av komfortable klær for kvinner stått stille en god stund. I følge Anette har det ikke skjedd så mye på denne fronten siden introduksjon av yoga tights, og AWAN ønsker å rette opp i dette. - Motebildet for kvinner har alt for lenge vært preget av at kvinner må klemme kroppene sine inn i ukomfortable klær. Basert på våre undersøkelser vet vi at 9 av 10 kvinner skifter klær med en gang de kommer hjem for å føle seg mer komfortabel. Men at de fleste har et utvalg av komfortable klær som de ikke akkurat er stolte av. Det er på høy tid at de mest komfortable klærne for kvinner ikke lengre er begrenset til tradisjonelt nattøy eller sportstøy, sier Anette.

Om AWAN

As We Are Now (AWAN) er et norsk, bærekraftig motemerke for kvinner. Merket ble lansert i slutten av 2018 av gründer Anette Miwa Dimmen, med en kolleksjon kjoler som kan brukes døgnet rundt, og som utfordrer joggebuksa som det mest komfortable hverdagsplagget. Kjolene er designet i flatterende, feminin passform, og produsert i Portugal i innovative og bærekraftige tekstiler fra naturlige fibre, med egenskaper som gjør at de puster godt, fører fuktighet bort fra huden og er svært lettstelte.