Janusfabrikken 125 år

Janusfabrikken fyller 125 år
Janusfabrikken fyller 125 år

- Vårt største ønske er å lage munnbind

Janusfabrikken fyller 125 år i dag. Den beste jubileumsgaven konsernsjef Janne Vangen Solheim kan tenke seg, er å kunne lage munnbind for å hjelpe til i den pågående corona-krisen.

Publisert

Janusfabrikken har overlevd to kriger, spanskesyken, opphevelse av importrestriksjoner, flere finanskriser og konkurranse fra hele verden. – Situasjonen nå med Covid-19 er meget krevende, sier konsernsjef Janne Vangen Solheim.

– Vi er stolte, glade og ydmyke for å ha klart å bli så gammel, med 125 år sammenhengende industriproduksjon på Espeland i Bergen, sier hun.

Janne Vangen Solheim med munnbind som testes ut på fabrikken
Janne Vangen Solheim med munnbind som testes ut på fabrikken

Selve merkedagen er i dag, 25. mars.

Fabrikken ble etablert mot slutten av den første industrielle revolusjon. Den gang var fabrikkens navn Espelandsfos Spinderi og Tricotagefabrikk. Noen år senere ble navnet på produktene hetende Janus. Formelt ble Janus innregistrert i merkevareregisteret i 1909. På folkemunne ble virksomheten derfor etter hvert kalt for Janusfabrikken, og siden ble det også det offisielle navnet. Janus er en av de lengstlevende norske merkevarene, med sammenhengende drift på samme sted, og uten å ha gått konkurs eller stanset opp på noe vis, siden begynnelsen.

Damemodell fra 40-årene
Damemodell fra 40-årene

Janusfabrikken har opplevd første verdenskrig 1914-1918, og den etterfølgende spanskesyken, der 15.000 nordmenn døde i influensapandemien 1918-1920. På slutten av 1920-tallet kom det store børskrakket og deretter de harde trettiårene. I 1940 brøt andre verdenskrig ut.

Like etter krigen, 1. mai 1952, ble importforbudet på tekstiler opphevet. Siden da har Janusfabrikken konkurrert med hele verden. De påfølgende tiårene forsvant de aller fleste tilsvarende fabrikker. I dag er det bare Janusfabrikken igjen i sitt slag.

– På fødselsdagen i dag, i bursdagsåret vårt, står vi ovenfor influensapandemi med Covid-19, varehandelskrise og valutautfordringer. Dette er tøft, selv for oss som jobber i en sterk overlevelseskultur med et solid lokalmiljø. All jubileumsfeiring er naturligvis utsatt, men vi kommer til å heise flagget på den nymalte flaggstangen.

– I et forsøk på å bidra for landet vårt, jobber vi døgnet rundt med å prøve å nå helsemyndighetenes standard på munnbind. Det kan beskytte helsearbeidere og redde liv. Det er ingen andre gaver vi ønsker oss mer, enn å nå det målet, sier hun,og legger til: – Ta vare på hverandre!

Broderiarbeid
Broderiarbeid
Reklame fra 30-tallet
Reklame fra 30-tallet