- Det skjer fantastiske ting med norsk mote!
-På bare ett år har det skjedd fantastiske ting. Mange norske merker er inne i noen av verdens beste butikker og varehus. Nå må vi fortsette å grave og spørre og lære av hverandre, høste erfaringer og unngå å gjøre de feilene andre har gjort tidligere, sa Alexander Helle da Norwegian Fashion Hub oppsummerte sitt første driftsår.
Alexander Helle
- Det som er i ferd med å skje er et lite eventyr og en fantastisk opptur for norsk motedesign. Nå gjelder det å framsnakke norsk mote, stå sammen og lære av hverandre. Vi har gjort massevis av feil, og har lært av det. Det er ingen grunn til at andre skal gjøre de samme feilene. Spør og grav, sørg for å lære av hverandre og jobb sammen. Den jobben som gjøres i Norwegian Fashion HUB gir oss fantastiske muligheter, sa han.
De øvrige deltakerne var skjønt enige med Helle: Norwegian Fashion Hub har gitt mange norske merker god drahjelp og en kickstart i internasjonalisering og eksportarbeid. Det er gjennomført en rekke samlinger, studiereiser og markedsfremstøt i Berlin, Paris, København, New York, Japan og Kina. Mange av deltakerne har opplevd et betydelig løft i sin eksportsatsing i løpet av det siste året.
Morten Isachsen
Suksess i Japan
En av dem er Tom Wood, drevet av ekteparet Morten Isachsen og Mona Jensen. De startet satsingen i Japan for et drøyt år siden og er nå inne i rundt 40 japanske butikker, blant dem en rekke prestisjebutikker som har fungert som effektive referanser og «bjellesauer».
På oppsummeringen av det første året med Norwegian Fashion HUB fortalte Morten Isaksen om hva som hadde skjedd og hvordan de hadde gått fram for å komme seg inn i det krevende japanske markedet og ga blant annet følgende råd:
- Sats på kvalitet, legg lista høyt og vær blant de beste i din kategori. Sørg alltid for å levere den kvaliteten du har lovet. Skaff deg gode partnere og døråpnere. Det er aldri enkelt å treffe de riktige innkjøperne første gang. Med god hjelp av våre japanske agenter og at vi satset på å investere i showrom i Paris, slik at vi kunne vise oss fram for japanske innkjøpere i kjøpsmodus, var svært viktig for oss. Språk vil alltid være en utfordring og en mulig barriere i et marked som Japan, og man må sørge for å ha tolker. For oss har det fungert godt å bruke agentene våre som tolker, og de gjør også alt PR-arbeidet for oss. Det har bidratt til at vi har fått mye verdifull presseomtale, noe som har vært viktig for merkevarebyggingen. Det er også viktig at butikkene ikke ligger for nær hverandre. Og det har vært svært viktig at flere bedrifter som er med i hub-en satser på Japan, slik at vi kan jobbe i team, hjelpe hverandre og lære av hverandre.
Andreas Holzweiler, som også har fått godt fotfeste i Japan med sitt merke, supplerer: - Kvalitet er svært viktig, derfor må man sørge for å spesialisere seg og bli skikkelig god på én ting, ikke tro man skal beherske alt med en full kolleksjon med det samme.
Prosjektleder Linda Refvik oppsummerte det første året i Norwegian Fashion Hub
Om Norwegian Fashion Hub
Norwegian Fashion Hub er initiert av Norwegian Fashion Institute, har fått en treårig finansiering gjennom Arena-programmet og skal bidra til at norsk motedesign blir en internasjonalt anerkjent merkevare. Målet er å skape en arena som fungerer som motor for utvikling av motedesign som næring. Prosjektet har sin forankring i forskning og utvikling, blant designbedrifter og aktører tilsluttet motebransjen.
Arena-programmet tilbyr finansiell og faglig støtte til langsiktig utvikling av regionale næringsmiljøer. Formålet er å stimulere til økt innovasjon og styrket konkurranseevne i miljøene. Arena-programmet eies av Innovasjon Norge, Norges forskningsråd og SIVA med Innovasjon Norge som hovedansvarlig for gjennomføring av programmet.
Norwegian Fashion Hub startet i 2014 med 14 deltakere. Norwegian Fashion Institute har engasjert Linda Refvik i Nye og kloke hoder som prosjektleder. Hovedformålet er å samle og dele kunnskap og erfaring, posisjonere motebransjen, skaffe langsiktig finansiering og bidra til internasjonalisering og økt eksport av norsk mote. Interessen for prosjektet er stor, og det har kommet til flere nye deltakere i løpet av året.
20 bedrifter deltar
De bedriftene som nå er med i klyngen er:
Norwegian Rain, Moods of Norway, Cathrine Hammel, Ti-mo; HAIK, JohnnyLove, Tom Wood Jewellery, Fall Winter Spring Summer, Epilogue by Eva, F5 Concept Store, Mole, Henderson Cashmere, Cala & Jade, Kaibosh, Aphru, Holzweiler, Cavour, We Norwegians og Swims.