Stor interesse for norsk mote i Japan

Moteklyngen Norwegian Fashion Hub har vært i Japan med bedriftene Tom Wood, Cathrine Hammel, Norwegian Rain og Holzweiler Items. Bedriftene har møtt stor interesse i det japanske markedet, og turen har også skapt mye medieoppmerksomhet båfr i Norge og internasjonalt.

Publisert

Norwegian Fashion Hub er et klyngeprosjekt utviklet av NFI med støttet fra Innovasjon Norge. 15 norske motebedrifter er medlemmer av klyngen. - Prosjektet legger til rette for en overordnet struktur som styrker bedriftenes posisjon gjennom samarbeid. På den måten kan klyngen hente ut finansielle midler fra virkemiddelapparatet til å gjennomføre aktiviteter i bl.a. internasjonale markeder slik vi nå gjør i Japan, sier klyngens leder Linda Refvik. - Det samme gjør vi nå i Kina, USA og i Europa.

Hun er godt fornøyd med at bedriftene har fått mye medieoppmerksomhet, både innenlands og internasjonalt:

. - Det ligger en langsiktig strategisk prosess bak denne typen posisjoneringsarbeid. Vi er selvsagt veldig fornøyde med at NRK har gjort en så fin sak om bedriftene og jobben vi utfører på vegne av dem, sier hun.

Ekteparet Morten Isachsen og Mona Jensen står bak merket Tom Wood. De startet i all beskjedenhet med smykker og utviklet senere en kleskolleksjon. Nå har virksomheten vokst til sju ansatte og 15 millioner i omsetning, med en stadig økende etterspørsel, spesielt i Japan. De regner med å være inne i 40 japanske butikker i løpet av året.

Powered by Labrador CMS