tekstilforum 3/2015
Hvordan bli bedre på sosiale medier, og hvordan ser trendene for vår/sommer 2016 ut? Det kan du lese om i tekstilforum 3/2015.
Tekstilforum kommer ut seks ganger i året,og er det eneste fagbladet for tekstilhandelen i Norge. Vi har reportasjer fra butikker og fabrikker, vi skriver om merker og designere, butikkutstyr og økonomi, historikk og trender.
I denne utgaven kan du lese om følgende:
Leder: Den kjappeste veien til kundeneSosiale medier har blitt en av de viktigste kanalene for både eksponering og markedsføring for motebransjen.
" Bransjenytt: - Innholdsrik og koordinert moteuke - Flere aktiviteter i Moteforum - Fra tids viser til motetilbehør - Brandment overtar Garcia - Netthandel for 69 milliarder- Berntsen fortsetter i NFI
PEJ TREND VÅR/SOMMER 2016: Enkel kompleksitetPej trend for sesongen vår/sommer 2016 fokuserer på å skape inspirasjon og løsninger til den nye forbrukeratferden, som er enkelt komplekst. Farger, livsstil og designløsninger er derfor utviklet med tanke på nye livsstiler og levemåter.
Retailtrender: SportificationBåde motemerker og tradisjonelle sportsmerker satser på funksjonelt treningstøy med en klar moteprofil. Det skjer i takt med at forbrukerne mosjonerer hyppigere og gjerne også vil se mer aktive ut på fritiden.
Butikkdrift: - Sosiale medier er vårt digitale utstillingsvinduSuser i Sivet har hatt stor suksess med sterk omsetningsvekst og gode resultater de siste årene. Mye takket være effektiv markedsføring og tett kommunikasjon med kundene på sosiale medier.
Bedre Butikk: Slik blir du bedre på sosiale medierÅ være en aktiv del av sosiale medier er helt essensielt for butikker i motebransjen i dag. Her får du oppskriften på sosiale medier-suksess av Karoline Solberg i Bogart.
Messer: Mer konsentrerte messer i KøbenhavnMessearangørene i København er blitt enige om felles messedager. CIFF og Revolver inviterer til motemesse på hverdager i København – neste gang onsdag 5. august til fredag 7. august.
Designere: Himmelblaa – varig og miljøvennligJeg ønsker å lage gode, varige og miljøvennlige plagg som kan brukes lenge, sier Hege-Anita Akselsen, gründer og designer fra Narvik og grunnlegger av merket Himmelblaa.
Med plass til ballene!Det er kanskje ikke så merkelig at mange trodde at Anders Selvig var klin gær´n da han sa opp en trygg jobb for å utvikle sin fantastiske idé: boxershorts for menn som ønsker at utstyret ligger på plass og at det er god plass til ballene.
Kjededrift: Volt vokser videre10 nye butikker i fjor, 12 i år. I tillegg blir en rekke butikker bygget om og oppgradert. Volt er i sterk vekst og vil trolig passere en halv milliard i omsetning i år.
Butikkdrift: - Kunden har alltid rett!Vi har mange faste kunder fra et stort omland fordi vi har skjønt at kunden ALLTID har rett. Vi vil at de som kommer til oss skal bli finest mulig og hjelper dem med å finne det som passer best. Og er ærlige og sier fra om det som ikke passer.
Butikkdrift: Nudie forlenger jeansenes livNudie Jeans har åpnet sin første Repair Shop i Bogstadveien Oslo. Her kan jeansfolket både få kjøpt nytt, men tilbys også gratis denimreparasjoner.
Bedre butikk: De sju stilpersonligheteneAlle mennesker har en personlighet, som uttrykkes i hver enkelts klesvalg. Direkte overført – alle klær har uttrykk som harmonerer med din eller min personlighet. I tekstilforum 3/2015 finner du de 7 stilpersonlighetene. Hvem av disse er du? Og hvilke stilpersonligheter gjemmer seg i dine kolleksjoner?
Toll og avgifter: Etterberegning av toll- og importmerverdiavgiftFlere norske selskaper har fått etterberegnet toll og avgifter og er ilagt tilleggsavgift for kjøp av konserninterne tjenester fra utenlandsk morselskap. Grunnen er at deler av tjenestene anses som del av tollverdien av varer som er importert. Les hvordan du unngår dette i tekstilforum 3/2015.
Bransjeprofilen: Tine Mollatt - Ærlig, varig og bærekraftigJeg vil lage ekte og ærlig”e kvinners klær, bygget på mine verdier og kjærlighet for godt håndverk, sier skaperen av ByTimo.
LeverandørindeksFyldig oversikt over leverandører