sko.png

Skohandlerne på stedet hvil

Omsetningen i skofaghandelen har nærmest vært uendret de siste årene. Etter fire ”fete” år fra 2003 til 2007 har de fire siste årene vært svært magre.

Publisert

Uendret skoomsetning de siste årene. (Colourbox)

I 2011 omsatte landets skobutikker for 4,5 milliarder kroner, det samme som året før. Vel 70 prosent av omsetningen går gjennom fire av de store skogrupperingene, viser tall fra Virke.

Landets skobutikker omsatte i 2011 for 4 523 millioner kroner, det samme som i 2010. Økningen i omsetningsverdien de siste fire årene har vært svært beskjeden . Veksttakten de tre siste årene har vært den laveste på 2000-tallet. Omsetningen i løpende priser i fjor er bare 3,4 prosent høyere enn det den var i 2007.

Turbulent år

Som i 2010 starten også 2011 med omsetningsnedgang i januar med 7,4 prosent i januar Dette ble avløst av to måneder med om lag 6,5 prosent vekst. Totalt endte 1. kvartal i fjor med en omsetningsvekst på 0,9 prosent for skobransjen. April og mai var to svært gode måneder med henholdsvis 9,5 og 10,6 prosent vekst sammenlignet med tilsvarende måneder i 2010. Tross nedgang på 5,1 prosent i juni endte 2. kvartal med en vekst på 4,5 prosent. Halvveis ut i 2011 hadde bransjen omsatt for 3,1 prosent mer enn i første halvår i 2010.

Juliomsetningen falt for annet år på rad og selv med grei vekst i august og september endte kvartalsveksten i tredje kvartal bare på 0,2 prosent. Vekstraten etter ni måneder var falt til 2 prosent. Fjerde kvartal utviklet seg svært negativt. Omsetningen falt med 4,3 prosent etter betydelig nedgang i oktober og november. Nedgangen i november må ses i lys av at skobransjen økte omsetningen med hele 23 prosent i november 2010.

Kjedene står sterkt

De store skogrupperingene står for en betydelig andel av omsetningen i skobransjen. Totalt sto butikkene i Euro Sko Gruppen, Shoe-d-Vision, Nilson Group og Bianco Footwear for vel 72 prosent av skobransjens omsetning i fjor.

Euro Sko Gruppen med kjedekonseptene Euro Sko, Økonomisko og dna tok alene hånd om vel 46 prosent av skobransjens omsetning. Totalt omsatte Euro Sko Gruppens 376 butikker for 2 098 millioner kroner, to millioner kroner mindre enn hva gruppens 378 butikker omsatte for i 2010. Shoe-d-Vision med konseptene Skoringen, Zjoos og Feet me omsatte for 571 millioner kroner, 8,8 prosent mindre enn i 2010. Omsetningsnedgangen i fjor skyldes at en del Skoringen-butikker gikk ut av kjeden i løpet av 2010.

Nilson Group omsatte for 331 millioner kroner gjennom sine 52 butikker i Norge i fjor. To nye butikker bidro til at omsetningen økte med 5 prosent i 2011. Nilson Group står bak konseptene Din Sko, Ecco, Skopunkten og Nilson Shoes.

Størst økning i 2011 hadde Bianco Footwear som økte omsetningen med 10 prosent til 270 millioner kroner ekskl. mva.

Kilde: Kvarud Analyse

KONTAKT

P.b. 130, N-2261 Kirkenær
469 41 000 redaksjonen@tekstilforum.no

Redaktør:
Georg Mathisen
90 93 28 97