Pej først ute med fargetrender
Som verdens første trendbyrå hevder danske Pej-gruppen å ha knekket koden på hvilke farger som ender opp som kommersielle og sikre motefarger opp til to år før forbrukerne ser fargene.
Utgangspunktet for det nye trendproduktet har vært 30 års statistisk analyse av fargertrender i mote- og interiørbransjene.
Forskningsprosjektet har tatt utgangspunkt i konkrete, kommersielle fargedata fra mer enn 60 sesonger. Med i det statistiske materialet er både farger som er blitt anbefalt av designere og trendbyråer, og de som har endt opp som suksesser hos forbrukerne.
Det store statistiske materialet er blitt bearbeidet for å finne mønstre og sammenhenger i fargeutviklingen over tid. Konklusjonen gir en sterkt forbedret og mer sikker fargeforcasting i framtiden, heter det i en melding fra Pej-gruppen.
Hele prosjektet ender nå opp med utgivelsen av verdens første trend-fargekart. Det vil si fargekart som kommer ut tidligst med inspirasjon til både kreative og kommersielle aktører i mote, design, interiør, sport og grafikk.
Det nye trendproduktet har premiere 1. september i år. Da presenteres fargetrender for høsten og vinteren 2014/2015 under navnet First Colour. Det nye produktet består av et fargekart med boards og opplegg for fargekombinasjoner pluss minikort som er enkle å jobbe med i den kreative prosessen.