Ungt og trendy fra Jofama
Jofama endrer og fornyer seg fra å være skinnprodusent til å bli jakkeleverandør. I tillegg til en rekke nye skinnjakkemodeller lanseres nå en serie med jakker i tekniske materialer. Stig Eirik Leinan går fra å være agent til å bli ansatt som selger i Norge. Under Moteuka har han midlertidig showrom i Kongens gate 12, men får permanent showrom på samme adresse i løpet av høsten.
I løpet av de siste årene har Jofama lagt ned en stor jobb med å fornye, forynge og omprofilere seg. Det er lagt ned en omfattende jobb i utvikling av nye produkter. Ikke bare i skinn, men også i tekniske materialer. Den litt trauste svenske skinnprodusenten har blitt en leverandør av trendy, moteriktige jakker.
En viktig del av foryngelsesprosessen har vært samarbeid med kjente artister og bloggere som har vært gjestedesignere og frontet sine egne jakkemodeller. I dag har Jofama samarbeid med det svenske herremagasinet King og de to bloggerne Caroline Roxy og norske Kristine Ullebø. Disse jobber tett sammen med et designteam på tre personer og har utviklet en rekke nye, trendy modeller som har fått meget god respons i markedet.
Mange av modellene er i semsket skinn, som har fått en ny vår i trendbildet. – Både mokkajakkene og de nye jakkene med citylook i tekniske, vanntette kvaliteter har solgt meget bra, sier Stig Eirik Leinan, som nå gleder seg til å jobbe med Jofama på heltid i Norge,
- Med Jofamas tradisjoner og enorme kompetanse kombinert med unge, entusiastiske designere har vi et godt utgangspunkt for videre vekst i Norge, sier han.
Med et profesjonelt lager- og logistikkteam i Malung i Sverige og med kundeservice og backoffice fra Jofamas norske avdeling i Kongsvinger har han et godt apparat i ryggen.
- Vi ser at skinn, og spesielt mokka, er i ferd med å bli en viktig del av motebildet. Vi skal også delta på Gave- og interiørmessen i år, fordi mange livsstilsbutikker ønsker skinnklær i sitt sortiment, sier Leinan.
Rett opp for Kristine
Kristine Ullebø har stor suksess om blogger og som gjestedesigner for Jofama.
Kristine Ullebø fra Førde har fortsatt igjen ett år på videregående, men har opplevd at ting har gått rett til værs det siste året. Hun startet bloggen sin for seks år siden, og fikk stadig flere følgere. Da hun gikk ut på Instagram ble det enda flere, og det siste året har det tatt helt av. I tillegg til avtalen med Jofama, hvor hun har vært med å designe sin egen kolleksjon, har hun fått tilbud fra modellbyråer i Vancouver, New York og Los Angeles.
- Samarbeidet med Jofama har vært svært lærerikt. Jeg har alltid vært skinnjakkefan og har klare meninger om hvordan den perfekte jakken skal se ut. Jeg har notert ned stikkord og laget skisser som designteamet hos Jofama har tatt videre. Og resultatene har vært fantastiske, sier hun.