Representanter fra Borti, Cirkulær, Eftir, Fileks, Levd, Green Kids, Om Igjen, Nydalen fabrikker, ReSellution
Deltakere i prosjektet Felles/Skapet: Borti, Cirkulær, Eftir, Fileks, Levd, Green Kids, Om Igjen, Nydalen fabrikker, ReSellution

Felles/Skapet:

Nytt fellesskap for økt gjen­bruk og gjenbruks­kultur

Med Borti som initiativtaker har flere gjenbruksaktører gått sammen om å etablere Felles/Skapet; et forum for å løse felles utfordringer og samarbeide om felles muligheter innen gjenbruk av klær og tekstiler.

Felles/Skapet


Mål for prosjektet:

Prosjektet skal resultere i profesjonalisering av handel med brukte tekstiler og tilbehør i privatmarkedet, og dermed økt vekst og verdiskapning for partnerbedriftene.

Prosjektet skal resultere i en en lønnsom, innovativ og konkurransedyktig brukthandel samt bidra til en mer sirkulær og bærekraftig bransje.

Prosjektet skal bidra til økt ombruk istedenfor nykjøp i Norge

Deltakere:

Borti

Cirkulær

Eftir

Fileks

Levd

Green Kids

Om Igjen

Nydalen fabrikker

ReSellution

Prosjektet er finansiert av Innovasjon Norge, og målet er å identifisere og realisere verdiskapingspotensialet for ombruk av tekstiler i Norge, gjennom målrettet samarbeid og nye konsepter, skriver NF&TA på sine nettsider.

– I en voksende sirkulær økonomi med mye «upløyd mark», ser vi viktigheten av å dra nytte av hverandres erfaringen og kunnskap. Det å stå sammen skaper en trygghet, sier Helene Sørensen fra Borti, som består av et designbyrå og en vintagebutikk.

Ny shoppingkultur

Veksten i bruktmarkedet har vært eventyrlig det siste året, og er en oppadstigende trend, nasjonalt og internasjonalt. Samtidig er andelen gjenbruk i Norge fortsatt lav, sammenlignet med nabolandene våre. Fellesskapet forventer at potensialet for å øke ombruk er stort og kan realiseres gjennom implementering av nye konsepter og endrede forbruksvaner, skriver NF&TA. Samtidig er samarbeid helt nødvendig for å avlaste risiko og øke konkurransekraft, da gründere i feltet tar en stor individuell risiko, påpeker NF&TA. Gründerne har behov for sparringspartnere og deling av inspirasjon:

– Å møte andre som brenner for gjenbruk, og som ønsker å skape en helt ny shoppingkultur i Norge er uvurdelig, og gir et skikkelig insprirasjonskick til hverdagen som entreprenør, påpeker Jonna i Green Kids Seconhand, som er en gjenbruksbutikk i Oslo med barne- og dameklær.

Et marked på gli

NF&TA påpeker at undersøkelser viser økt interesse for bærekraft og miljø blant den norske befolkningen, i tillegg til et ønske om å kjøpe mer brukt, og redusere sitt forbruk av nye klær og tekstiler. Med andre ord er markedet på gli, men det er behov for nye løsninger og tjenester, da brukthandel skiller seg fra vanlig drift i etablert retail.

Hvordan skal aktører i bruktmarkedet best posisjonere seg forå hente ut potensialet? Hvilke prinsipper og konsepter fra linearøkonomien skal overføres til ombruksbransjen, og hvilke utfordringer må løses gjennom nytekning og innovasjon? Dette er noen spørsmål som nettverket skal undersøke og finne løsninger på. Målet er å utvikle skalerbare konsepter som gjør kjøp av brukte tekstiler attraktiv for forbrukeren, profesjonalisere brukthandelen for å øke volum og lønnsomhet i bransjen, og dermed bidra til en mer sirkulær verdikjede for mote og tekstil.

Les mer på NF&TA sine nettsider

Powered by Labrador CMS