Dette kan du lese om i Tekstilforum 4/2017

I forbindelse med MotemessenOslo og Moteuka, som arrangeres henholdsvis til helga og neste uke, bringer vi deg de ferskeste bransjenyhetene. Du finner også innkjøpsguide for vår/sommer 2018, samt nyttig lesestoff om butikkdrift, butikkinnredning og markedsføring på nett.

Publisert

Tekstilforum nummer 4/2017 er ute nå, og her får du et innblikk i hva du kan lese om:

LEDER

Vær tøff og ta deg bedre tid!
«Det er klart for nye runder med innkjøp. Da kan jeg dra til med den samme leksa jeg har gjort mange ganger før. Men som dessverre er like aktuell.»
Les lederartikkelen her

NYHETER FRA MOTEFORUM

Effektiv og hyggelig handel i Moteforum
Moteforum starter Moteuka mandag 14. august og presenterer et opplegg som under Moteuka i februar: en effektiv handelsarena med en avslappet loungestemning.

Sneakers, klær og tilbehør
Stilige svenske sneakers, et velkjent tilbehørmerke og danske kvalitetsklær finner du hos Guro Holsve i Seasons AS i Moteforum.

Rekordår for DK Company
2016 ble et rekordår for DK Company, med både omsetningsvekst og et langt bedre resultat enn før.

God utvikling og ny selger
Thomas Alexandersen, ansvarlig for de seks merkene med showrom i Moteforum, Cream, Kaffe, Denim Hunter, Karen by Simonsen, Culture og Educe, er godt fornøyd med tingenes tilstand.

Gode tall for Kygo Life
Kygo Life leverer et sterkt resultat i sitt første driftsår.

B Jeans by Bessie - Ansvarlighet og mote bør gå hånd i hånd
Produksjon i egne fabrikker og i eget vaskeri i Italia gir moteprodukter som er laget og transportert med fokus på ansvarlighet for mennesker og miljø.

Rask vekst for Co’couture
Ideen med Co’couture er å lage et lekkert og feminint design merke til attraktive priser uten å gå på kompromiss med kvaliteten.

Coster Copenhagen satser i Norge
Coster Copenhagen satser ekstra på Norge med egen salgskonsulent.

Noe for alle hos Soft B, Intown og Adia
BC Textiler spenner over et stort spekter med sine tre merker Soft B, Intown og Adia.

Ny agent for Ventus
Jann Fredrik Jensen i BrandsbySørgaard er ny agent for Ventus Fashion

Arbeidsgivere i kø for Esmod-studentene
I juni ble 11 studenter uteksaminert fra Esmod, og alle kunne konstatere at de var ettertraktet i den norske motebransjen.

Stort potensial i småvarene
Sokker, undertøy og annet tilbehør kan gi viktig mersalg og god inntjening.

MotemessenOslo: 100 utstillere, visninger, foredrag og «medarbeidersøndag»
MotemessenOslo arrangeres for første gang lørdag og søndag 12.-13. august 2017 på Lillestrøm og samler ca 100 utstillere med rundt 300 merker, motevisninger og foredrag.

LEVERANDØRER

Her finner du leverandørene i Oslo
Hvor finner du de forskjellige leverandørene i Oslo? Tekstilforums oversikt gjør livet lettere for deg som innkjøper.

NYHETER FRA MARIDALSVEIEN 87

Frislid vil vise seg fram
Frislid er en bauta i norsk herrekonfeksjon og har en kompetanse og et kvalitetsnivå som gjør dem i stand til å konkurrere med hvem som helst.

Tilbake til naturen
Høstens kolleksjon fra We Norwegians er en hyllest til naturen

Another Label hos Label
Another Label er det nyeste merket i Label Agenturer.

Nytt kult merke fra Belgia
Trendpartner lanserer det belgiske merket O´ren - collegegensere med fresh tekst og friske farger.

Nytt skomerke hos Trendpartner
Lanserer det spanske skomerket XTI

Rett opp for Define
Trendpartner har solgt Define i mange år, og er svært fornøyd med utviklingen. Det siste året har salget nærmest tatt helt av.

Imponerende utvikling for OOTD
OOTD – Outfit of the day – er en norsk kolleksjon fra designeren Elsa Frederikke.

MESSENYTT

Aphru satser på Lysaker
Aphru satser både i Norge og internasjonalt og flytter inn i nytt showrom i Strandveien på Lysaker i løpet av sommeren.

Tre nye skomerker i Head Norge
Head Norge går inn i en ny sesong med tre nye skomerker: Chimmy Churry, Creative Recreation og Michael Kors Kids.

Rask vekst med Moss Copenhagen - Et fantastisk merke å jobbe med!
Remi Mikkelsen i N.E.W. Agency er ny agent for Moss Copenhagen i Norge og er som vanlig entusiastisk.

Moxtex ny agent for Nolita
Det italienske motemerke Nolita, som ble skapt i Tombolo, Italia i 1998 feirer snart 20 år i moteindustrien med å relansere merket og introdusere en ny logo. Ny agent i Norge er Moxtex.

Oslo Runway vokser
14 norske leverandører skal vise sine kolleksjoner under Oslo Runway i august.

BRGN: URBAN FASHION MØTER SKANDINAVISK NATUR
Inspirert av Vestlandets mektige vær, og det urbane liv, ble det norske merket BRGN by Lunde & Gaundal lansert sommeren 2016.

Satser på fire nye merker
Etter mange år i bransjen som blant annet brand manager i Sand Copenhagen, og key account for Tiger of Sweden, har Charlotte Robbestad tatt spranget og etablert sin egen agenturvirksomhet, Fashion Society

NYHETER FRA NORWEGIAN FASHION CENTER

KICK OFF PÅ FORNEBU 12. august
Norwegian Fashion Week på Fornebu starter lørdag 12. august, og daglig leder i Norwegian Fashion Center, Jannike Moe, kan love et innholdsrikt åpningsshow og masse aktiviteter utover uken.

Skal gjøre Pierre Cardin bedre kjent i Norge
Terje Myklebust og Marius Bråthen i Mr. Tailor skal sørge for å få Pierre Cardin inn i flere norske butikker.

Olymp topper skjortetest
Den tyske skjorteprodusenten Olymp scoret best i en undersøkelse det tyske bladet TextilWirtschaft gjorde blant 159 innkjøpsansvarlige i det tysktalende marked i februar/ mars i år.

Memini med nettbutikk
I midten av september digitaliserer Kristine Vikse barenemerket Memini og lanserer nettbutikken memini.no.

Advarer mot Memini-kopier
Kristine Vikse sliter med omfattende piratproduksjon av hennes banemerke Memini.

Fargerikt og bærekraftig fra Levolution
Lingling Tekstil har med Levolution skaffet seg en god posisjon blant voksne damer.

Robell en internasjonal bestselger
Danske Godske Groups buksemerke Robell blitt en internasjonal bestselger.

Bottom Up med Magic Fit fra CRO
CRO fokuserer stadig mer på nye tekniske og funksjonelle metervarer som for eksempel kan redusere appelsinhud eller løfte og stramme opp baken.

CLose to my heart, Made Well
Pre Spring 18 kolleksjonen av Close to my heart er allerede vist og solgt inn til mange forhandlere, vi er takknemlig for tilliten kundene viser oss, sier Siv Katralen.

MAGGY – rent og norsk
MAGGY er et nytt norsk merke med behagelige og trendy klær i rene materialer.

Mp Denmark hos Zebra Agenturer
Den danske strømpeprodusenten mp har fått Zebra Agenturer som ny agent i Norge.

LauRie versjon 3.0
LauRie kan i år feire sitt 30-årsjubileum, og det markeres ved å ta virksomheten til et nytt nivå. Med introduksjonen av LauRie 3.0, med nye økologiske bi-stretch jeans.

Kjoler for alle anledninger
Alle typer kjoler, alle farger og alle størrelser.

Siri satser på de voksne damene
- Damer på 45 + er en fantastisk kundegruppe. De har god råd, de har god tid til å handle og de er utrolige lojale.

Anette Stais ferske troika
Noen som husker Charlie’s Angels? Nå skal motebransjen få bryne seg på tre stykk blonde og erfarne damer med en klar misjon. De bugner og buldrer med selvtillit, norsk sunn fornuft og med en liten dæsj urban galskap.

Ull er bra om sommeren!
- Mange vil kanskje tro at ull ikke kan brukes om sommeren, men det er ikke riktig!

Baylon nytt ullmerke for ungdom
Etter å ha bygget opp et av Norges fremste ull-merker for barn - Lillelam, er det klart for Baylon, en kolleksjon for ungdom.

Vaskemiddel og flekkfjerner for ull og silke
Lillelam har utviklet sitt eget vaskemiddel og flekkfjerner laget spesielt for ull og silke og kommer med gode råd om vask og stell av ullklær.

Dukker med bevegelige armer
Jakten på en spennende, innbydende butikk omfatter også byster og mannekenger.

Blid sommer fra Alberto
Albertos nye kolleksjon av jeans og bukser for Spring/Summer 2018 spenner vidt: fra stilige bukser til business-bruk og smarte, avslappete plagg, til trendy jeans og sporty allround modeller.

Nye merker hos Skjoldhammer agenturer
Skjoldhammer agenturer har fått inn tre nye merker – Oscalito, Janira og AFS International.

UTSTILLEROVERSIKT - NORWEGIAN FASHION CENTER

INNKJØPSGUIDE DAME

Trend- og innkjøpsguide damemote vår/sommer 2018

Fargerik sommer med nye detaljer
Gull markerer seg som sesongens nye trendfarge, men vår/sommer 2018 er generelt særdeles fargerik. Det matcher motebransjens utvikling, hvor vi mot 2020 skrur opp for fargene.

INNKJØPSGUIDE HERRE

Trend- og innkjøpsguide herremote vår/sommer 2018

Modige print og sommerlige farger
Fra det sikre og velkjente til det dristige og kreative. Herremoten vår/sommer 2018 spenner bredt, og favner både klassisk yachtinspirasjon og skjorter med fargerike og modige prints. Derimellom finner vi, som i damemoten, inspirasjon i den grønne farge og forskjellige typer denim.

UNDERTØYTREND

Viva la Vida!
Lev livet! Det er designfilosofien bak den nye SS18-swimwearkolleksjonen fra Marlies Dekkers. Badetøyet er inspirert av Frida Kahlo, og Syversen viser kolleksjonen på CIFF i København og i showrommet i Norwegian Fashion Center.

Trendy og eksklusivt hos Mondo Trading
Mondo Trading viser badetøykolleksjoner fra Olympia, Opera, Sunflair og Sunmarin.

Endless Summer fra Seafolly Australia
Seafolly lever opp til sin visjon om å bli verdens største swimwear-merke.

Flere sider med inspirasjon og undertøystrender

BUTIKKINNREDNING

Riktig lys = økt salg
Mange undersøkelser fra ulike deler av detaljhandelen viser at riktig lys øker salget. Opp mot 30 prosent i noen tilfeller.

BUTIKKDRIFT

Fortsatt full fart for Høyer
Butikkåpninger, nye butikker, lansering av nye merker og enda en utvidelse av Høyer Eger. Nyhetene står som alltid i kø hos Ørnulf Høyer.

Lanserer MAUD og FRAM
Denne høsten lanserer Høyer to helt nye norske merker, MAUD og FRAM. – Nå realiseres noe jeg har drømt om i 8 år, sier Ørnulf Høyer.

MARKEDSFØRING PÅ NETT

Driv «lasermarkedsføring» på Facebook
Med Facebook har bedriften din tilgang til super-effektive markedsføringsmuligheter som aldri tidligere har vært tilgjengelig – og det behøver ikke å koste mer enn noen hundrelapper.

BRANSJEPROFILEN: Tomm og Tina Fjellberg

Onkel Tomm og tante Tina - fashion partners i 25 år
- Det er viktig å kunne engasjere seg i andre ting enn jobb, klær og mote. Det gir oss mye å kunne hjelpe dem som trenger det mest. Det gir et annet perspektiv i det travle, overfladiske livet vi lever til daglig, sier Tomm og Tine Fjellberg, velkjente bransjeprofiler i Fashion Partners og butikken Gaia.

LEVERANDØRINDEKS
Klikk her for nettversjon

MESSEKALENDER
Klikk her for nettversjon

Bestill abonnement

Last ned hele bladet eller enkeltsider

Tekstilforum kommer ut seks ganger i året,og er det eneste fagbladet for tekstilhandelen i Norge. Vi har reportasjer fra butikker og fabrikker, vi skriver om merker og designere, butikkutstyr og økonomi, historikk og trender.

Vil du bli bedre kjent med bladet?

Last ned bladet elektronisk

Bestill abonnement

Se hva vi skriver om

Powered by Labrador CMS