Se hva du kan lese om i Tekstilforum 4/2019
I denne utgaven finner du trend- og innkjøpsguide for vår / sommer 2020, samt masse nyheter fra leverandørene under Moteuka.
Tekstilforum 4/2019 er nå ute. I denne utgaven kan du lese om følgende:
LEDER:
Vær tøff og ta deg bedre tid!
«Det er messetid. Innkjøpere kommer til Oslo og legger igjen mange millioner av kroner og investerer i det de skal leve av det neste halvåret. Men dessverre kan det virker som om mange er mer opptatt av å komme raskest mulig hjem igjen enn å jobbe planmessig, grundig og kreativt for å kunne øke omsetning og inntjening neste sesong som kan bidra til å fornye butikken og skape nye opplevelser for kundene.»
Les lederartikkelen her
MOTEFORUM
Moteforum har funnet formen
- Vi har funnet en god ramme for Moteuka, med en hyggelig loungestemning, gratis frokost hver morgen og faglige innslag, sier markedskoordinator i Moteforum, Hanne Lillegård.
Leietakere og merker i Moteforum
Flere sider med nyheter fra Moteforum
DATA
Gi butikken din et digitalt utstillingsvindu
I 2018 gjorde hele 43 prosent av nordmenn undersøkelser på nett før de handlet i fysisk butikk. Det digitale utstillingsvinduet blir viktigere for hver dag som går.
MESSENYTT
Flere sider med messenyheter
Her finner du leverandørene i Oslo
Hvor finner du de forskjellige leverandørene i Oslo? Tekstilforums oversikt gjør livet lettere for deg som innkjøper. Stort sett finner vi følgende tyngdepunkter: Norwegian Fashion Center på Fornebu, Moteforum og de øvrige showrommene på Skøyen, Maridalsveien/Sagene og sentrum.
M87
Flere sider med nyheter fra leverandørene i Maridalsveien
KJEDER
Texcon kledd for fremtiden
Med ny profil, ny strategi og en justert og styrket organisasjon har Texcon lagt en strategi som lever opp til kjedens nye slagord: Texcon – kledd for fremtiden.
DIGITAL SIGNANCE
Mange fordeler med digitale skjermer
Superdry har tatt i bruk digitale skjermer i sin flaggskipbutikk i Bogstadveien, både innvendig og i fasadevinduet. Kjeden planlegger å rulle ut skjermer til øvrige butikker.
TREND- OG INNKJØPSGUIDE VÅR/SOMMER 2020
Damemoten: Feriestemning og nye farger
SPOTT har analysert leverandørenes kolleksjoner til vår/ sommer 19/20 og funnet sesongens viktigste trender, som byr på sikre sommer-favoritter, romantisk stil og nye nøytrale farger. Det er særlig midilengden som dominerer vår/sommer 2020. Yttertøy er særdeles fargerikt, mens sesongens styling fortsatt er sammensatt og mikser utility, print og lange lengder. Les og få med deg de viktigste damemote-trender til butikken din.
Herremoten: Retrotrender preger herremoten
Past & Future er en nøkkeltrend for vår/sommer 2020. Herremoten er i en langsom bevegelse mot en ny silhuett, som er retroinspirert. Legg, høyere liv og bredere bukseben er på vei inn i herremoten under betegnelsen new wave tailoring. Trenden Past Future presenterer kommersielle trekk ved den nye herremoten. Varme farger dominerer også – her er det særlig de nøytrale sandfargene samt brente røde og oransje nyanser som er viktige denne sesongen. SPOTT har analysert leverandørenes kolleksjoner til vår/sommer 2020.
Barn og ungdom: Masser av sommer og ingen regler
Hvilke trender komme til å være aktuelle for barn og teen vår/sommer 20? SPOTT har analysert leverandørenes kolleksjoner, og generelt forsetter barnemoten med masser av farger og en sommerlig, sammensatt stil. Vår /sommer 20 byr på tre trender: Super Summer, Retro Nature og No Rules!
BRANSJEJUS
Agenters rett til avgangsvederlag
Handelsagenter har krav på avgangsvederlag når hovedmannen sier opp avtalen dersom vilkårene i agenturloven § 28 er oppfylt. Dette er kjent for de aller fleste agenter og hovedmenn, og i mange tilfeller skaper spørsmålet om avgangsvederlag få problemer. Men fra mitt ståsted som advokat ser jeg en hel del saker der partene er uenige, dels om retten til avgangsvederlag overhodet, og – ikke minst – størrelsen på avgangsvederlaget.
Henrik Renner Fredriksen, advokat/partner i SGB Storløkken
BUTIKKDRIFT
Hva er din oppskrift for å drive god butikk? Hva gjør du for å utvikle og fornye deg, og hva er dine største utfordringer? Dette er utgangspunktet for Tekstilforums reportasjeserie fra ulike butikker landet rundt.
I denne utgaven: Nordland og Troms
Pers oppskrift: Merkevarer og god service
Merkevarer og god service er oppskriften for Per Bremnes i Bremnes VIC på torget i Svolvær.
Vakre Vene: 50/50 butikk og nett
Vakre Vene i Harstad dekker hele landet. Både med en nettbutikk, som utgjør halvparten av omsetningen, og som destinasjon for folk som har hørt om butikken og legger turen innom når de er på ferie i Nord-Norge. Og enkelte har faktisk butikkens om hoved-destinasjon for sin ferie i nord!
- Vil være et annerledes senter
- Vi ønsker å gi et tilbud til alle målgrupper og bidra til å gjøre Bysenteret og sentrum i Harstad mer attraktivt.
Kunnskap og service med glimt i øyet
Kunnskap, service, opplevelse og glimt i øyet, kombinert med gode merkevarer. Dette er suksessoppskriften til Børre Stranda i Herregalleriet på Sortland.
Zicco favner bredt
Zicco i Lofotsenteret på Leknes er den ledende motebutikken i Lofoten. I år er det 35 år siden Zicco åpnet dørene, og Rita Nordheim har sørget for stabil drift og god lønnsomhet hele veien.
BRANSJEPROFILEN
Den tøffeste dama i Finnmark
- Å utnytte de mulighetene som kommer, å skape og utvikle er det som driver meg, sier Hege Johnsen. Hege er eier, driver og utvikler av Zero-butikkene i Finnmark. I juni åpnet hun den sjette Zero-butikken, denne gang i Alta.
NORWEGIAN FASHION CENTER
Fargerikt og faglig på Fornebu
Norwegian Fashion Center inviterer til en fargerik fashion week: Det blir Color Cocktail under Norwegian Fashion Week på Fornebu, med start lørdag 10. august.
Utstilleroversikt og flere sider med nyheter fra Norwegian Fashion Center.
FASTE SIDER
Leverandørindeks
Klikk her for nettversjon
Tekstilforum kommer ut seks ganger i året,og er det eneste fagbladet for tekstilhandelen i Norge. Vi har reportasjer fra butikker og fabrikker, vi skriver om merker og designere, butikkutstyr og økonomi, historikk og trender.
Vil du bli bedre kjent med bladet?
Tekstilforum kommer ut seks ganger i året,og er det eneste fagbladet for tekstilhandelen i Norge. Vi har reportasjer fra butikker og fabrikker, vi skriver om merker og designere, butikkutstyr og økonomi, historikk og trender.
Vil du bli bedre kjent med bladet?