Tekstilforum 1/2018

NYTT NUMMER: Trend- og innkjøpsguide for høst/vinter 18/19, og nyheter fra Moteforum, M87 og Norwegian Fashion Center er noe av det du kan lese om i årets første Tekstilforum.

Publisert

Årets første utgave av Tekstilforum er på vei ut til abonnentene. I denne utgaven kan du lese om følgende:

LEDER

Hva skal du handle inn, sommer- eller vinterklær?
«Forbered dere bedre enn forrige gang. Gjør hjemmeleksa deres slik at dere vet hvilke varer dere selger mest og minst av, og hva dere tjener og taper penger på. Vær tøffere mot leverandørene.»
Les lederartikkelen her

MOTEFORUM

Moteuka i Moteforum: Show, Porschetransport og kurs i sosiale medier
Godt og vel 60 utstillere med rundt 150 varemerker. I tillegg gratis frokost, kurs i sosiale medier, DK Company-visning, mingling, stylingbar og Porsche til neste avtale. Det er noe av det markedskoordina- tor Hanne Lillegård i Moteforum kan friste med i Moteuka.

Utstilleroversikt Moteforum

Cream vil tenke «ut av boksen»
– Vi må samarbeide tett med kundene, hjelpe dem med å tenke «ut av boksen» og finne nye samarbeidsformer, sier Thomas Alexandersen og Therese Aasland i Cream.

Adorée nytt merke hos Ventus Fashion
Nyeste tilskudd hos Ventus Fashion er Adorée, et merke med rent fokus på kjoler.

Sinéquanone til Illums
I februar åpner lllums Bolighus shop-in-shop med det franske merket Sinéquanone i sine to avdelinger i Oslo, Vika og Glasmagasinet.

Ball Group kutter selgere og satser digitalt
Som et ledd i en gjennomgripende transformasjon samler danske Ball Group all engroshandel til butikker i en onlineplattform og dropper selgere. Bransjedirektør i Virke, Bror William Stende kaller strategien modig og spennende.

«Omgående» endrer innkjøpsmønsteret
Hanne Thorsen i Sisters Point har levert varer med omgående levering i 20 år. Hver sjette uke er hun ute hos kundene sine, og fem dager etter bestilling er varene på plass i butikken.

G-lab – funksjonelt og trendy
Det tyske yttertøymerket G-lab kombinerer tekniske materialer, kompromissløs funksjonalitet og tidløs, men trendy design med et vell av detaljer.

Tre nye merker for barn og baby
Arild Nilsen AS presenterer tre ny merker for baby og barn i showrom 401 i Mote- forum: Baby Gi, Kitikate og Happy Calegi.

Kaffe feirer 25 år med Silver Line
Kaffe har kledd opp kvinner i velkjent feminin og moderne skandi- navisk stil siden 1993 og marker sitt 25 års-jubileum i år. Det skjer blant annet med jubileumskolleksjonen Silver Line.

Røft og behagelig fra Steeam
Det norske moteselskapet Steeam, drevet av familien Johannessen i Fredrikstad, presenterer sin høst- og vinterkolleksjon for 2018 i showrom 306 i Moteforum.

Topeco blir bredere og mer synlig
Topeco har gjennomført en rekke forand- ringer i løpet av det siste året: ny logo, nye produkter, nye displays og ikke minst, en omfattende prosess med å definere og posisjonere selskapet i forhold til sine kunder.

Ny agent for Sneaky Fox
Sneaky Fox har fått ny agent i Norge. Mariann Hafsund viser det danske merkets kolleskjon i pop up showrom i Moteforum i Moteuka.

Ny jeanskolleksjon fra Meyer
– Med den nye jeanskolleksjonen M 5 får Meyer en enda større og mer komplett kolleksjon. Et godt og stabilt program for fem lommers jeans bidrar til et bredere sortiment som er aktuell for enda flere, også de yngre kundene, sier Geir Håkonsløkken i Tec-Trading.

Still Nordic forener dansk lær og dansk design
Den danske veskeleverandøren Still Nordic gjør dansk kvalitetsskinn tilgjengelig for en bredere målgruppe. Still Nordic selges i Norge av Just Another Agency, med showrom i Moteforum.

Mer Super Stretch fra Bertoni
Bertoni of Denmark lansertes in Super Stretch-dress i to farger våren 2016, og den har raskt seilt opp som en ny kundefavoritt.

Her kan du spise sammen med kolleger
Har du lyst til å treffe bransjekolleger og slappe av i hyggelig lag i tillegg til å få deg mat etter en lang dag? Tekstilforum har gjort avtale med noen attraktive Oslo-restauranter som er mote- ukas anbefalte treffsteder for motefolk. Går du hit, kan du regne med å treffe kjentfolk.

Tekstilforum ordner taxirabatt under moteuka
Tekstilforum har inngått en sam- arbeidsavtale med Norgestaxi som gjelder fra 2. til 12. februar hvor alle som har rabattkort med avtalekode eller bruker den samme koden når de bestiller med Norgestaxi app, får 22 prosent rabatt på turen.

M87:

SaintTropez redefineres og styrkes
Det danske motemerket Saint Tropez har ansatt Sofie Lindahl-Jessen som ny daglig lede for å rede nere merkevaren og styrke det internasjonale salget.

Fra Matinique til KV Agency
Etter mange år som salgssjef i Matinique har André Kristiansen skiftet beite og starter i KV Agency sammen med Kent Vingelsgård i februar, med showrom i andre etasje i bygg 4 i Maridalsveien 87.

Nytt showrom og nye merker for Label
Label Agency går inn i en ny messesesong med nytt, stort showrom og to nye merker.

Veskesuksess og utvidelser for Jelly B
Jelly B har fått en god start med sitt nye, franske veskemerke Pourchet. Så god at Amalie Helland skal jobbe med merket på heltid.

InWear med egen kundesupport
Anna Jespersen skal gi kundene råd og hjelp og drive support ute i butikkene til InWear-kundene.

Tar over Matinique
Roger Johansen tar over som salgssjef for Matinique. Han har tidligere vært selger for merket i fire år, og føler at han «kommer hjem igjen».

Rakettstart for Rue de Femme
Rue de Femme har hatt en fantastisk start i Norge. Siden Hilde Nesbø Mørch tok fatt for halvannet år siden, med to millioner i omsetning det første halve året, økte hun til sju millioner i fjor, og regner med å ende opp mellom 12 og 14 millioner i år.

INNKJØPSGUIDE DAME:

Rutene er tilbake
Rutene er tilbake hos moteleverandørene og det følger internasjonale tendenser, hvor ruter var på catwalken hos flere av de store motehusene også i forrige sesong.

Masser av farger og mønstre
Farger og mønstre kombineres til denne sesongen. Det følger en dreining med flere farger generelt. Vi kjøper fortsatt mest svart, men fyller på med flere andre farger enn før, og vil fortsette med det fremover.

Rød fortsetter
Rød er allerede en sterk motefarge og til neste høst/vinter er den fortsatt aktuell hos mange av leverandørene. Tone på tone print, blonder eller forskjellige strikk ses i rødt, og stylingen går gjerne rød i rød.

Farger, volum og pels i yttertøy
Sesongens yttertøy avspeiler de øvrige tenden ser med flere farger. Dempede naturgrønne eller brune plagg er en rolig måte å få flere farger i garderoben sin, men sesongen byr også på yttertøy i lilla, blå, gul og rød.

Klassiske og sporty striper
En viktig klassisk trend, eller nærmere stil, er stripene. De er et sikkert tegn på tendensene i moten nettopp nå og den kommende sesongen. De ses i forskjellige bredder, spesielt i bluser/skjorter, bukser og dresser.

INNKJØPSGUIDE HERRE

Ruter et must
Ruter er særdeles klassisk for herrene, men denne gangen kommer de tilbake i motebil- det med full kraft. Trenden er hentet fra den internasjonale motescenen, hvor ruteteksti- let også til herrene har vært representert i utpreget grad.

Vinterens yttertøy: korte jakker med volum
Den korte ytterjakken med volum er å finne hos mange av leverandørene. Volum ses i forskjellige korte jakke- modeller: bomber-, biker-, hette- og denimjakke.

Diskrete motiver i skjortene
Blazer og skjorter med diskrete motiver er en viktig tendens denne sesongen. De diskrete motivene kan være; melerte tekstiler i farge, blomster og paisley som er laget ton-i-ton i eksempelvis farger av brun, blå eller grå/hvitt.

Nålstriper og maritime striper
Striper er en velkjent klassiker i herremoten og høst/vinter 18/19 er ingen unntagelse. Ullbukser med nålstriper eller strikk med maritime striper er noen av leverandørenes svar på plagg med striper.

Strikk med farger og flere funksjoner
I moten kommer fokus på bruk av flere farger, og det kommer især til uttrykk i strikk til herrene. Her brukes flere farger både som «farge-blokker» (color blocking), striper eller graduering.

BUTiKKDRIFT

Deler med dem som trenger det mest
Kristin Pallesgaard har hatt stor suksess med Zoma i Herkules-senteret i Skien. Og hvert år deler hun noe av overskuddet med dem som trenger det mest.

Utstillingsvindu ble trendavdeling
Isaksen i Porsgrunn hadde et stort utstillingsvindu i inngangspartiet. I dag er dette gjort om til trendavdeling, takket være en kreativ medarbeider.

Rosenvolds oppskrift: Service og gode merker
– God service, gode merker og en hyggelig stemning som gjør at kundene føler seg hjemme.

MESSENYTT

God utvikling for Fransa/Dranella
Fransa/Dranella har hatt en fin utvikling i Norge de siste fem årene og passerte 100 millioner i omsetning i 2017.

Oslo Runway i hele Oslo
Oslo Runway går mot sin sjette sesong. Alle de 12 visningene og presentasjonene som viser under Oslo Runway-fanen vil finne sted på ulike lokasjoner, spredt utover hele Oslo.

To nye merker hos Fashion Partners
Fashion Partners går inn i en ny sesong med to nye agenturer, Beaumont og Lieblingstuck.

MARKEDSFØRING PÅ NETT

Den forretningskritiske websiden
Tror du at bedriften din egentlig ikke trenger en webside? Eller at det er håpløst dyrt og vanskelig å skaffe seg en? – Begge disse antagelsene er feil.

BRANSJEPROFILEN: Mona Abelsen

– Gjør bare det jeg kan og liker best
– Jeg gjør bare det jeg kan best og liker best, er på golvet blant kundene hele tiden, og har meget dyktige medarbeidere. Vi samarbeider godt og gjør hverandre gode. Vi har funnet vår form, med gode merker som kundene setter pris på.

NORWEGIAN FASHION CENTER

Utstilleroversikt

BTX Group redefinerer merkenes identitet
BTX Group redefinerer alle sine fem merkers identitet. Selve Brandtex-merket er delt opp i tre sterke linjer med hvert sitt livsstilsmessige uttrykk.

Norsk moteeventyr med sosial profil
På få år har Siv Katralen gått fra å være tekstilagent til å lede et lite stykke norsk moteeventyr. Close to my heart startet med skjerf, og presenterer nå en full kolleksjon i sterk vekst. I 2017 passerte omsetningen 21 millioner.

Nye merker hos Zebra
To nye merker hos Zebra Agenturer – det danske strømpemerket MP som de startet med i fjor høst, og Cash et Soie laget av samme designer som tidligere sto bak Stylebutler.

Fra skohuset til Fornebu
– Her føler jeg meg hjemme, sier Katrine Ritari i New Shoes AS, som er nyetablert i nytt showrom i Norwegian Fashion Center.

Komfort og kvalitet fra Oscalito
Oscalito er et merke som har holdt seg stabilt i det norske markedet i mange år. De meste solgte varene i Norge er topper og benklær, fortrinnsvis høst/vinter basert på ull/silke kvaliteten.

Kjapt og stilig fra Italia
Hyppige kolleksjoner og raske leveringer blir stadig viktigere for butikkene. Det italienske fast fashion-merket Rinascimento svarer med 8 kolleksjoner i året, levering tre uker etter bestilling og gode suppleringsmuligheter på sin B2B-plattform.

Originalt og fargerikt
Imag’in by Kalvø har flere smyk- kekolleksjoner og satser på det originale og fargerike.

Didriksons1913 satser på mote
Didriksons1913 er godt etablert i sportsbransjen, men satser nå i motebransjen, med en egen motekolleksjon. Som en del av satsingen er Didriksons inne som Texcon-leverandør, og har etablert eget showrom i Norwegian Fashion Center på Fornebu.

Nytt merke fra GODSKE Group
GODSKE Group lanserer Gomaye, et nytt klesmerke for kvalitetsbevisste kvinner.

Close to my heart: Fargerikt og luksuriøst
– Denne gangen går vi enda litt lengre, og presenterer den bredeste kolleksjon hittil. Vi glammer opp, vi skal definitivt glitre også neste høst, sier Siv Katralen som står bak merket Close to my heart.

Italiensk strikk hos Hvistendahl
Nora Hvistendahl går nye veier og starter som importør av italiensk strikk. Merket er CROCHE’ og består av alt fra pannebånd til lange jakker, grov og fin strikk i alpakka, merino og cashmereblandinger.

Tyske belter hos F. Lund agenturer
F. Lund Agenturer utvider merkeporteføljen med det tyske beltemerket Anthoni Crown.

Ny hos Bottegård & Askø
Morten Kvale er ny mann i teamet til Bottegård & Askø Agenturer.

HK Agentur utvider
HK Agentur utvider og blir norsk agent for med Milestone dameklær. Og Hege Øverås og Kristin Larssen får med seg Britt Winterskov som tar salgsansvaret for Bæltecompagniet.

Nytt lager og bedre kundeservice
Ludvigsen AS har nettopp yttet inn i nytt lager- og kontorbygg på Barkåker ved Tønsberg.

Solid og Bruun & Stengade til Fornebu
Bjørn Osen og Michael Fredriksen i AB Osen AS er på plass i nytt showrom i femte etasje i Norwegian Fashion Center med merkene Solid og Bruun & Stengade.

Tar over Brax
Claus Jensen tar over som representant for Brax i Norge. Han får ansvar for både dame- og herrekolleksjonen.

Ringella med Solo Per Me
Ringella har lansert en ny homewear-kollek- sjon, Solo Per Me. Strikkekolleksjonen er lagervare, og har en materialsammenset- ning av viskose, polyester og elastan som gir en høy kvalitet og komfort.

Samler bransjen på Fornebu
Lørdag 3. februar klokken 9 åpner Norwegian Fashion Center dørene for årets Fashion Week. 120 leietakere og 40 pop-up-utstillere står klar til å møte innkjøperne.

LEVERANDØRINDEKS
Klikk her for nettversjon

Tekstilforum kommer ut seks ganger i året,og er det eneste fagbladet for tekstilhandelen i Norge. Vi har reportasjer fra butikker og fabrikker, vi skriver om merker og designere, butikkutstyr og økonomi, historikk og trender.

Vil du bli bedre kjent med bladet?

Last ned bladet elektronisk

Bestill abonnement

Se hva vi skriver om

Tekstilforum kommer ut seks ganger i året,og er det eneste fagbladet for tekstilhandelen i Norge. Vi har reportasjer fra butikker og fabrikker, vi skriver om merker og designere, butikkutstyr og økonomi, historikk og trender.

Vil du bli bedre kjent med bladet?

Last ned bladet elektronisk

Bestill abonnement

Se hva vi skriver om

Powered by Labrador CMS