Tekstilforum 2/2016
NYTT NUMMER: De unge storforbrukerne, ull i sportsbransjen, Tom Wood og Julian Reed. Se hva du kan lese om i Tekstilforum 2/2016.
LEDER
Når skal du selge til full pris?
«Selvsagt er det viktig å skape aktiviteter og opplevelser, men for mange er rabattkjøret i ferd med å ta fullstendig overhånd.»
TREND
Generasjon Alpha - De unge storforbrukerne
Ingen suksess uten generasjon Alpha. Kunnskapen om dagens barn, morgendagens unge og fremtidens storforbrukere er svært viktig allerede nå. De er kjøpeklare mye raskere enn noen annen generasjon. Hvis du altså kan tilby det de vil ha.
ISPO 2016
Mer ull i sportsbransjen
Mens finnene tror at gamification og teknologi skal sørge for mer aktive barn som vil leke utendørs, eksploderer ull innerst som norskledet satsing. Det kokte på standene til Aclima og Kari Traa; og både Norrøna og Bjørn Dæhlie følger etter i sporet. Selv svenskene begynner å få sansen for ull.
KJEDEDRIFT
Ny kjede for flotte kvinner
14. april åpner Vivikes en helt ny kjede, Days like This. 11 av kjedens 65 butikker blir Days like this, mens 54 fortsetter som Vivikes inntil videre.
DESIGNERE
Tom Wood – på øverste hylle
Tom Wood er merkevaren som i løpet av tre år nærmest har lagt verden for sine føtter.
Sikter høyt med Julian Reed
Julian Reed skal bli en internasjonalt anerkjent merkevare med base i Norge!
BUTIKKDRIFT
Scabal gjør Bergen litt mer italiensk
Monsieur Scabal har vært ledende blant de høyprofilerte butikkene Bergen i mange år. Og holder seg godt og utvikler seg positivt i en stadig økende konkurranse.
Varm vind i 20 år
Sirocco er navnet på vinden som kommer fra Sahara, og som varmer langt innover Nord-Europa.
Den når like til Nøtterøy, for der driver Marit Freitag moteforretningen med samme navn.
MIN MÅTE
Sko med sjel – og gode gjerninger på kjøpet
I et lagerlokale i Solør næringshage på Flisa ligger enkle, men solide esker med designsko i hyllene. Det er romslig plass, for skoene er populære og selges land og strand rundt. Også i utlandet.
REKRUTTERING
Skjerpet kamp om gode hoder
Skjerpet kamp om gode hoder og risiko for feilansettelse og tap av omsetning er gode grunner til å kjøpe rekrutteringshjelp, sier Tore Almehagen i Nigel Wright Recruitment.
BRANSJEPROFILEN: Arne Sandaker
Butikken er jobb og hobby
– Egentlig er det ikke så vanskelig å drive butikk, hvis du elsker det du driver med, har jobben som hobby og jobber døgnet rundt. Og i tillegg har god kjemi med de ansatte, betaler regningene dine, har gode rutiner og kjøper de riktige varene!
BRANSJENYHETER
- Ny Jean Paulkolleksjon
- Positiv utvikling for Revolver
- Ny linje fra Karen By Simonsen
- Texcon ikke til Fornebu
- Nye Norsk Moteforum
- Norwegian Fashion Center på Fornebu
- Moods øker tempoet: I butikk en time etter visning
LEVERANDØRINDEKS
Klikk her for nettversjon
MARKEDSPLASSEN
MINIMESSEEKSTRA
Utstillere og merker på Minimessa
Vi gir deg oversikten over utstillerne på Minimessa
DK Company vokser
Med 21 merker blir DK Company en stadig større og viktigere aktør i motebransjen. Toppsjefen i DK Company, Jens Poulsen, var en meget fornøyd mann der han vandret rundt på konsernets fellesstand på CIFF i København og i showrommene i Oslo uka etter. – Jeg er fornøyd, meget fornøyd, slår han fast.
Norsk suksessmed dansk kremmerånd
Hun kom til Norge i 1988 for å hjelpe noen gutter hun kjente med å selge Converse sko på varemessa på Sjølyst en helg. 21-åringen kom seg aldri hjem igjen til Danmark, i stedet arbeidet Ruth Moxnes Munck seg opp til å bli en godt etablert aktør i motebransjen. Hennes agentur Moxtex, som hun driver sammen med ektemannen Fredrik Munck, fylte nylig 25 år.
Renessanse for hatt og sixpence
– Det blir stadig større interesse for luer og hatter. Vi merker en meget positiv økning i salget, sier Finn Bursche i MJM Hats. Nå har Sissel Strand tatt over som agent for Norge og skal utvikle salget videre
Freequent årets leverandør
Freequent gikk til topps i Tekstilforums kåring av Årets leverandør. Det danske merket fikk 27 prosent av stemmene i årets kåring. Nærmest fulgte de tre norske merkene Steeam, Ricco Vero og Kristine Vikse.
BRANSJEJUS
Sommertid er pirattid
Like sikkert som at sommeren kommer er det sikkert at piratene forbereder seg på salg av sine produkter på ulike arrangementer, i salgsboder på gaten og i mer eller mindre seriøse «Outlets».
MESSENYHETER
- Minimesse med stor bredde
- Kjøp trygt på lang sikt, kjøp spennende på kort sikt!
- Bygde forventninger på Instagram
- Mer miljøvennlige poser
- Ny vår – nye jakker
- Flere nyheter fra leverandørene
Last ned hele bladet eller enkeltsider