Tekstilforum 3/2017

NYTT NUMMER: • Trender SS 2018 • Sosiale medier revolusjonerer motebransjen • Norden et ideelt netthandelsmarked • Slik markedsfører du deg på Google • Kjedene styrker posisjonen • Og mye mer - Se hva du kan lese om!

Publisert

Tekstilforum nummer 3/2017 er på vei ut til abonnenetene, og her får du et innblikk i hva du kan lese om:

LEDER:

Baklengs inn i fremtiden?
«Det er svært mange eksempler på hvordan butikker og leverandører har opplevd stor salgsøkning på grunn av en helt enkel melding på Facebook eller Instagram.»
Les lederartikkelen her

MESSER

Visninger og presentasjoner i København
CIFF og Revolver i København videreutvikler messene, og Copenhagen Fashion Week introduserer en visningsskalender som med en ny kategori tar med andre former for kolleksjonspresentasjoner enn rene moteshow.

PEJ TREND SS 18

BACK TO THE FUTURE - Celebrating the new rebels
Med sesongen vår/sommer 2018 er vi fortsatt i den konstruktive epoken. En epoke hvor vi alle ønsker å komme videre til noe bedre og mer konstruktivt. Vår og sommer 2018 handler om å våge å sette fremtiden på agendaen igjen og ikke være redd for den. Dropp snakket og lengslene. Det nye mantra ser ut til å være: Do something!

BUTIKKINNREDNING

Ny kundeopplevelse i Houdini Hub
Houdini Sportswear samarbeidet med Snøhetta for å reformere sitt butikkonsept og skape nye kundeopplevelser da de åpnet sin nye konseptbutikk i Oslo.

INSPIRASJON

Antwerpen, den lille, store motebyen
Antwerpen i Belgia blir stadig bedre kjent som moteby, tross sin forholdsvis beskjedne størrelse. Med gåavstand til det meste kan man bevege seg mellom byens spennende kvarterer og suge masse inspirasjon i en atmosfære av historie og kultur

NORSK DESIGN

Aksel Lund Svindal bak nytt, bærekraftig klesmerke
I disse dager starter innsalget av et nytt norsk klesmerke, Greater than A, grunnlagt av Aksel Lund Svindal. Med seg på eiersiden har han Marius Eckmann, Panorama Design og Terje Strømø.

IMPORT

Innførsel av vareprøver: Vær ryddig og ha god dokumentasjon
Hold deg oppdatert på lover og regler. Sørg for å ha gode rutiner, både hos deg selv og den du representerer. Og ha god dokumentasjon på hvilke varer som tas inn og hvilket volum det dreier seg om.

KJEDEDRIFT

Kjedene styrker posisjonen
De store kleskjedene økte omsetningen med 3,3 prosent og styrket dermed sin posisjon i 2016. Størst vekst av kleskjedene i fjor hadde Varner-kjeden Urban med hele 27,1 prosent.

Gina Tricot jubilerer og satser bærekraftig
Gina Tricot kan feire dobbeltjubileum i disse dager. Det er 20 år siden den svenske familien Appelqvist etablerte kjeden, og det er 10 år siden den første butikken ble åpnet i Grensen i Oslo.

Match i sterk vekst: - Alt starter med en god kultur
- Alt starter med en god kultur. Slik starter kjededirektør Ann Christin Ruud når hun skal forklare hvorfor Match har hatt et kraftig oppsving de siste årene og ble kåret til «årets kjede» i 2016.

NETTHANDEL

- Norden et ideelt netthandelsmarked
- Vi er godt fornøyd med utviklingen. Norge og Skandinavia er et spennende marked, og et ideelt område for netthandel: tynt befolket, god kjøpekraft og en befolkning som ligger i fremste linje når det gjelder datateknologi og mobiltelefoni, sier Norden-sjef i Zalando, danske Kenneth Melchior.

MARKEDSFØRING PÅ NETT

Ny artikkelserie:
Slik markedsfører du deg på Google
Søkemotoren Google står for ca 60 % av all trafikk til verdens nettsider, og er dermed den viktigste markedsføringskanalen på nett. Men hvordan sørger du for at det er nettopp deg kunden finner når han søker?
Artikkelforfatter Nina Furu er en veteran innen norsk nettmarkedsføring.

SOSIALE MEDIER

Sosiale medier revolusjonerer motebransjen
Sosiale medier har revolusjonert motebransjen, og medier som snapchat og Instagram er i frontlinjen av denne revolusjonen. Som effektive markedskanaler, men også som en viktig pådriver i hvordan den fysiske butikken utformes og hvordan de gode kundeopplevelsene skapes.

DESIGNER

Internasjonal designpris til Anne Cecilie Rinde
Anne Cecilie Rinde, som står bak merket Vera & William, har vunnet førstepremien i klassen for klesdesign i International Design Award.

BRANSJEPROFILEN: Elisabeth Stray Pedersen

Satser på tradisjon og innovasjon
29 år gammel kjøpte hun Lillunn fabrikker i Drammen, og viderefører dermed både et tradisjonsrikt merke, og har fotfeste med sin egen label ESP. Elisabeth Stray Pedersen er i ferd med å bli skikkelig etablert i Norge og ellers i Europa, fra den lille fabrikkbygningen i Svelvikveien.

BRANSJEN

- Texcon med MotemessenOslo
- Norwegian Fashion Week starter lørdag 12. august
- Flere utstillere i Moteforum
- Oslo Runway fortsetter

LEVERANDØRINDEKS
Klikk her for nettversjon

MESSEKALENDER
Klikk her for nettversjon

Bestill abonnement

Last ned hele bladet eller enkeltsider

Tekstilforum kommer ut seks ganger i året,og er det eneste fagbladet for tekstilhandelen i Norge. Vi har reportasjer fra butikker og fabrikker, vi skriver om merker og designere, butikkutstyr og økonomi, historikk og trender.

Vil du bli bedre kjent med bladet?

Last ned bladet elektronisk

Bestill abonnement

Se hva vi skriver om

Powered by Labrador CMS