Tekstilforum 3/2019 er ute nå
I Tekstilforum 3/2019 finner du trendene for vår/sommer 2020, og vi har besøkt en rekke butikker i Vest-Agder og Rogaland og hørt hva oppskriften er for å drive god butikk. Du finner også flere sider om teknologi i tekstilbransjen, og vi har vært i 70-årsfeiring for Gant.
Tekstilforum 3/2019 er på vei ut til abonnentene. I denne utgaven kan du lese om følgende:
LEDER:
Samarbeid til kundenes beste!
«For å få det til et bedre samarbeid må først og fremst Moteforum og Norwegian Fashion Center legge bak seg gammelt grums etter oppsplittingen av «gamle» Moteforum, se fremover og samarbeide til innkjøpernes beste.»
Les lederartikkelen her
BRANSJEN
Flere sider med bransjenyheter
MESSENYTT
Flere sider med messenyheter
Messekalender
MESSE
Messene i København:
Mer synergi mellom CIFF og CIFF YOUTH
Blant nyhetene fra moteuken i København er en større grad av integrasjon mellom barne- og teen-motemessen CIFF YOUTH og CIFF.
Color Cocktail på Fornebu
Norwegian Fashion Center på Fornebu inviterer til Color Cocktail under Norwegian Fashion Week som starter lørdag 10. august.
TRENDER
Vår/sommer 2020
Mote med sport og sommerstemning
2020 er et år med store begivenheter i verden: Sommer-OL i Tokyo og Verdensutstillingen i Dubai. Samtidig er det tid for det amerikanske presidentvalget. Det er både begivenheter som inspirer og påvirker motetrendene. Sport er en direkte inspirasjonskilde til en av sesongens trender, mens den velkjente og trygge feriestemningen er en annen trendretning, og en motreaksjon til forandringer. Trendbureauet SPOTT gir her innkjøpere inspirasjon for herre- og damemote for vår/sommer 2020. Sesongen har følgende fire trender: Summer Vacay, Past & Future, Game on! og Summer Expeditioner. Merk deg at hvit er en viktig farge denne sesongen. Du finner den i alle trendene og de forskjellige stilene.
BUTIKKDRIFT
Hva er din oppskrift for å drive god butikk? Hva gjør du for å utvikle og fornye deg, og hva er dine største utfordringer? Dette er utgangspunktet for Tekstilforums reportasjeserie fra ulike butikker landet rundt.
I denne utgaven: Vest-Agder og Rogaland
Capones oppskrift:
Merkevarer, gode medarbeidere og god kontroll
Gode merkevarer, kompetente medarbeidere med god kunnskap om varene de selger, høy servicegrad og stålkontroll på budsjetter. Det er nøkkelen til god lønnsomhet for Merete Gripsgård i Capone i Rogaland og Bergen.
Bruker nettet for å få folk i butikken
Samarbeid for å få kunder til byen og få vist produktene ut i nettbutikk og sosiale medier for å få folk i butikken.
Butikken for folk flest
- Vi er en butikk for folk flest og har mange faste kunder, i flere generasjoner. Mange hytteboere, dagsturister og mange aktiviteter i byen er også viktig for oss, sier Renate og Glenn Grimsrud i Sisu i Egersund.
Fra fødsler til klesbutikk
Idland 1869 er en av landets eldste kles-butikker, og med nye eiere blomstrer virksomheten. For medeier og daglig leder Reidun Sæland Bøe har det vært et stort sprang – fra jobb som jordmor til butikkdrift.
Spesialbutikk for friluftsmennesker
Naturligvis skiller seg klart ut blant klesbutikkene i Mandal: en krysning av klesbutikk og sportsbutikk med et vareutvalg skreddersydd for tur- og friluftsmennesker.
Velvet – en tidsreise og retroopplevelse
Teakmøbler fra 60-tallet og en masse retrovarer i et koselig kaos sammen med spennende merkevarer. Å komme inn i Velvet i Sandnes er en spennende tidsreise med Hilde Gunn Sagland som en sprudlende reiseleder.
TEKNOLOGI
Miljø i fokus på Techtextil og Texprocess
Recycle. Reuse. Reduce. Bærekraft og miljø var hovedtemaet for de to tvillingmessene Techtextil og Texprocess i Frankfurt. Naturlig nok, ettersom tekstilbransjen i årtider har vært en versting når det gjelder miljø og forurensing.
Mikrofabrikkene kommer
Mikrofabrikker kan være fremtidens produksjonsform i tekstilbransjen. Send bestillingen til fabrikken i dag og få ferdig produkt tilbake i morgen. Det er budskapet til de fem mikrofabrikkene som ble vist på Texprocess.
LEVERANDØRER
Gant – ungdommelig 70-åring
Vi er på 70 årsfeiring. Det serveres boblevann og god mat og musikk. Om jubilanten kan det brukes en rekke fyndord som gjerne plukkes fram til et jubileum: livskraftig, ungdommelig, holder seg godt, har mange gode år foran seg, etc. Alt passer godt, ettersom jubilanten heter Gant.
Transeth har gjort Norge til «Gant-land»
Merkevaren Gant har en meget sterk posisjon i Norge. Takket være familien Transeth, som har gjort Norge til et «Gant-land».
DATA
Ikke stikk hodet i sanden!
- Dette er en god illustrasjon på motebransjen, vi stikker hodet i sanden!
- Alt i ett system
- Vi har brukt lang tid på å finne fram til et system som passer oss. SPY inneholder alt vi trenger og bærer preg av å være utviklet av noen som kan motebransjen og vet hvilke behov som må dekkes, sier Karine Lunde i BRGN.
NORSKE DESIGNERE
En god base
På bare fire år har svigerinnene Rikke og Lene Holmen-Jensen etablert en merkevare som dekker behovet vi kanskje ikke visste at vi hadde: Stilig og eksklusiv basic.
KJEDE
Hun tar LINDEX inn i fremtiden
Susanne Ehnbåge har erfart en knalltøff konkurransestrid og digitalisering i elektronikkbransjen. Nå er hennes oppgave å utvikle Lindex sin digitale satsing og øke selskapets inntekter og lønnsomhet etter to utfordrende år. Her forteller hun hvordan.
BRANSJEPROFILEN
En fjong fremtid
Det startet som en drøm om å få en matkasse med klær levert på døren i 2016, og er i dag Fjong, Norges første og eneste digitale utleietjeneste av klær. Vi har tatt en prat med gründer og CEO Sigrun Syverud, eller «Årets Kvinnelige Gründer» som Innovasjon
Norge kåret henne til i mars.
FASTE SIDER
Leverandørindeks
Klikk her for nettversjon
Tekstilforum kommer ut seks ganger i året,og er det eneste fagbladet for tekstilhandelen i Norge. Vi har reportasjer fra butikker og fabrikker, vi skriver om merker og designere, butikkutstyr og økonomi, historikk og trender.
Vil du bli bedre kjent med bladet?
Tekstilforum kommer ut seks ganger i året,og er det eneste fagbladet for tekstilhandelen i Norge. Vi har reportasjer fra butikker og fabrikker, vi skriver om merker og designere, butikkutstyr og økonomi, historikk og trender.
Vil du bli bedre kjent med bladet?