Tekstilforum 5/2016

NYTT NUMMER: Hvordan kan små butikker på mindre steder holde stand mot konkurransen fra netthandel og handelslekkasje til større byer? Det kan du lese mer om i nyeste Tekstilforum. Les mer om bladet her.

Publisert

LEDER:
Det går likar no?
Det går likar no, synger DDE. Eller gjør det det?
Les lederartikkelen her

BRANSJEN

Flere sider med bransjenyheter

BRANSJESTATUS

Kjedene fortsetter dominansen
Kjedene fortsetter å dominere kleshandelen. De 28 største kjedene utgjør drøyt 62 prosent av den totale omsetningen i bransjen på vel 32,3 milliarder i 2015. Og de øker mens resten har nedgang. I første halvår i år har bransjen hatt en vekst på 4,4 prosent.

Marginene krymper - også for de beste
2015 var et vanskelig år for norsk klesbutikker. Over 75 prosent av de 30 butikkene på Tekstilforms oversikt over de mest lønnsomme i 2014 reduserte sin driftsmargin. Mange så betydelig at de er langt unna en plass blant de mest lønnsomme denne gang.

BRANSJEUTVIKLING

Norwegian Fashion Hub vokser
Etter to år har moteklyngen Norwegian Fashion Hub vokst fra 12 til 33 medlemmer og har stor aktivitet.

- Støtt opp om norsk mote!
Innovasjon Norge-sjef Anita Krohn Traaseth var tydelig imponert av det hun så da hun deltok på noen av visningene på Oslo Runway. Mote er en av seks kreative næringene som blir spesielle satsningsområder for Innovasjon Norge fremover.

Kulturministeren: -Store muligheter
Også kulturminister Linda Hofstad Helleland er imponert over det som skjer i den norske motebransjen.

UTDANNING

Texcon hjelper medlemmer med fagbrev i salgsfaget
Nettbasert utdanning for fagbrev i salgsfaget er en god mulighet å få offentlig kompetansedokumentasjon for dem som har noen år bak seg i tekstilbransjen.

BUTIKKDRIFT

Aspelis oppskrift: Kvalitet og detaljstyring
Et særpreget, lyst lokale, delikat og smart innredningsløsning, god vareeksponering, høy servicegrad og gode resultater, med en omsetningsøkning på 50 prosent og en driftsmargin på 14 prosent i 2015. Dette var viktige grunner til at Aspeli gikk til topps i kåringen av årets beste butikk i tekstilbransjen.

LYKKELIG SOM LITEN

Hvordan kan små butikker på mindre steder holde stand mot konkurransen fra netthandel og handelslekkasje til større byer?

Tekstilforum har besøkt butikker ulike steder i Norge og fått følgende svar: Den gode merkemiksen, det gode miljøet og den gode servicen som gjør at kundene gjerne kjører langt for å handle akkurat der.

Fru Frøken, Ringebu: Gode merker og god stemning
Gode, kjente merker, god stemning, høy service og det gode miljøet i «Landsbyen Ringebu» gjør at Fru Frøken kan konkurrere med hvem som helst, uansett om de ligger

Må spisse utvalget, ikke ha alt til alle
Man må spisse utvalget, ikke ha alt til alle. Og man må finne sin egen stil og profil, ikke gjøre det samme som de store kjedene, sier Birgitte Watten i Sunndalsøra.

Floyd Kristiansund: Nyheter og fornyelse
Nyheter, fornyelse og stor aktivitet på sosiale medier. Sammen med gode varer og dyktige ansatte er dette nøkkelen til suksess for Diana Ovesen i Floyd Kristiansund.

Sigv. Kavli: Ny og bedre etter brannen
Et spisset vareutvalg rettet mot en bred kundegruppe, med en merkemiks og service som kan konkurrere med de fleste, uansett beliggenhet.

DIGITAL SIGNANCE

Et dynamisk medium
- Skjermer er et dynamisk medium. Bevegelige bilder er iøynefallende og trekker oppmerksomhet, sier Daniel Bloch.

SERVICE

Digital utvikling gjør kundemøtet viktigere
Kundemøtet i butikken blir stadig viktigere. Kundene søker stadig mer informasjon på nettet og er mer kunnskapsrike enn før. Derfor blir butikkselgeren viktigere, og yrkets anseelse vil stige.

DESIGNERE

- Bør samarbeide om eksport av norsk barnetøy
- Det er mange gode, norske produsenter av barnetøy. Jeg skulle ønske vi kunne samarbeide om et felles fremstøt for å markedsføre oss på eksportmarkedet, sier Hanne Synnøve Koløy, designeren bak Mole – Little Norway.

BRANJSEPROFILEN: Mette Katrine Kaldhussæter

Med lidenskap for å kle opp hvem som helst
Mette Katrine Kaldhussæter har designet Katrin Uri i 25 år. Uten store fakter og store medieoppslag, men med stø kurs mot de målene hun har satt.

MINIMESSEEKSTRA

Utstilleroversikt

Messenyheter:

Floyd: Omgående suksess
Rask vekst for DIZ
Sterkt team bak Culture og Educe
B.young i 25 år
Cream: Feminint, festlig og fargerikt
Stor Kaffe-suksess
Stella Fashion
Kaare Lund + Veronica B. Vallenes
Kutt almennbelysning, bruk LED-spots
Nytt regelverk for kassasystemer gir utfordringer
Hodeplagg: Sixpence eller pork pie?
Skal utvikle handleopplevelser i Bergen

LEVERANDØRINDEKS
Klikk her for nettversjon

Bestill abonnement

Last ned hele bladet eller enkeltsider

Tekstilforum kommer ut seks ganger i året,og er det eneste fagbladet for tekstilhandelen i Norge. Vi har reportasjer fra butikker og fabrikker, vi skriver om merker og designere, butikkutstyr og økonomi, historikk og trender.

Vil du bli bedre kjent med bladet?

- Last ned bladet elektronisk
- Eller bestill abonnement

Powered by Labrador CMS