Tekstilforum 5/2017

NYTT NUMMER: Stort minimesseekstra, stilguide for vår / sommer 2018, og mange sider med butikkinnredning og -drift. Se hva du kan lese om i nyeste Tekstilforum her.

Publisert

LEDER:

Best av de beste
«I en tid hvor mange klager over hvor tøft det er å drive lønnsomt for frittstående butikker i en kjededominert bransje er det hyggelig å se at det finnes bunnsolide, dyktige butikker som driver godt.»
Les lederartikkelen her

    BUTIKKINNREDNING

    Butikkvinduet skal slå nettet
    Uansett om man har valgt å prioritere den fysiske butikken eller online, skal den fysiske butikken være noe mer enn bare det såkalte utstillingsvinduet. Dessverre er standarden i norske butikkvinduer dalende. Årsakene er ofte en kombinasjon av økonomi, prioritering – og manglende kunnskap.

    Gode råd om vindusutstilling
    Vi gir deg åtte gode råd

    Butikkinnredningen skal øke kundens kjøpelyst
    – Butikkinnredningen skal forsterke det kjeden eller butikken ønsker å utstråle og øke kundens kjøpelyst, sier Magnus Petersson i innredningsprodusenten Hestra.

    MARKEDSFØRING PÅ NETT

    Hvilke sosiale medier bør du satse på?
    Facebook, Twitter, YouTube, Instagram ... Det finnes mange sosiale medier, og bare de færreste har tid til å jobbe med alle. Her får du noen tips som kan hjelpe deg å velge riktige kanaler for markedsføring av ditt firma.

    BUTIKKDRIFT

    Hans Mote: Best av de beste
    - Det er hyggelig å se at frittstående butikker kan skape gode resultater i en bransje som er så dominert av kjeder og sterke konsern. Vi er svært glade for det vi har oppnådd, fordi det er resultatet av mange års innsats fra en hel familie som har forsøkt å gjøre så godt vi kan, sier Einar Håkenstad i Hans Mote AS.

    Fra konfirmanten til 80-åringen
    - Det er viktig å satse bredt, både når det gjelder pris og merker. Vi har kunder fra konfirmanten til åttiåringen, og må ha et utvalg som frister begge, sier Truls og Trine Håkenstad i hans Mote i Krokstadelva.

    Nettsalget tar av for Suser i Sivet
    Suser i Sivet har hatt en formidabel vekst. Det suser ikke i sivet lenger, det freser! Nær en dobling av omsetningen fra 2015 til 2016. Og veksten fortsetter. I 2017 vil netto omsetning passere 50 millioner. Over halvparten av omsetningen kommer fra nettbutikken som ble etablert for to år siden.

    Reiser langt for å handle hos Zaraz
    Zaras er liten, men lønnsom. Og damer fra store deler av Østlandet tar gjerne turen til Brumunddal for å handle hos Mona Esbjørnsen Lierhagen.

    Lille Martine vil vokse seg stor
    Lille Martine er den ledende barnebutikken i Trondheim, med kraftig vekst de siste årene. Nå vil eier Wenche Bakke vokse videre og etablere tre butikker i Oslo-området.

    VIC Kjempruds oppskrift: Merkevarer, kunnskap og service
    Gode merkevarer, god varekunnskap og høy service.Tre viktige grunner til at VIC Kjemprud i Drammen er et bunnsolid selskap som leverer gode resultater år etter år.

    Kåret til Årets Butikk
    VIC Kjemprud er kåret til Årets Butikk i motebransjen. Prisen deles ut av Hovedorganisasjonen Virke og Tekstilforum og ble overrakt daglig leder og medeier Jens-Ivar Skinstad under et arrangement for VIC-butikker i Oslo under moteuka.

    NYE KONSEPTER

    Destinasjon for motebevisste menn
    - Nå har vi endelig fått en butikk i Oslo som vi har måttet reise utenlands for å finne tidligere!

    Days Like This åpner arkivene
    The Archives by Days Like This i Vivikes’ gamle lokaler på Gunerius i Storgata er en helt ny form for outletbutikk i Norge.

    NORSK PRODUKSJON

    Fra renning til runway
    Med støtte fra Forskningsrådet og Innovasjon Norge skal et lite veveri på Nordmøre forvandle dårlig utnyttet ull til vakre og varige tekstiler.

    MINIMESSEEKSTRA

    Jakten på den perfekte jeans
    På jakt etter den perfekte jeansen? Da kan jeansguiden fra Floyd hjelpe deg.

    Håndverk og slow fashion
    Miljø, håndverk og farger er viktige stikkord for Anouskas kolleksjoner. Bak merket Love Shack og bedriften står Anna Wagner Norseng.

    Blomster og sporty trend hos Fransa
    Blomsterprint i alle varianter er en viktig trend for vår/sommer 2018.

    Raskt inn, raskt ut med 7 Days
    - Det er viktig å fornye butikken med accessoirer gjennom hele sesongen, og ha muligheter til å vente med å kjøpe tilbehør slik at man får noe som matcher når kleskolleksjonene kommer.

    FLOYD-fremgangen fortsetter
    - Vi har hatt stor fremgang og suksess de siste fem årene, og det fortsetter i 2017, sier en godt fornøyd Tommy Smith i Floyd.

    Fransk fargefest hos Moxtex
    - En fargefest! Med mer enn 25 farger i hver kolleksjon er det virkelig moro å selge Denim Studio. Og kundene våre er like begeistret. Vi fikk 25 nye forhandlere på bare noen uker etter at vi fikk merket, så vi gleder oss til fortsettelsen, sier Ruth Moxnes Munck og Linda Jacobsen i Moxtex.

    Utstillere og merker på Minimessa
    Oversikt over messene i Bergen, Ålesund, Trondheim og Tromsø.

    STILGUIDE VÅR/SOMMER 2018

    Stilguide
    Med vår sommer 2018 er vi i en konstruktiv epoke. En epoke hvor vi alle ønsker å komme videre til noe bedre og mer konstruktivt. Her handler det om å droppe prat og lengsler og følge det nye mantra: Do something!

    BRANSJEN

    • Rask vekst for MISSMAYA
    • Knallstart for Urban Pioneers
    • Norwegian Fashion House: Designernes business partner
    • Garcia og Velour hos Kent
    • Satser på et godt liv med The Good Life Agency
    • Messedatoer i København
    • Ny agent for Pieszak

    LEVERANDØRINDEKS
    Klikk her for nettversjon

    MESSEKALENDER
    Klikk her for nettversjon

    Bestill abonnement

    Last ned hele bladet eller enkeltsider

    Tekstilforum kommer ut seks ganger i året,og er det eneste fagbladet for tekstilhandelen i Norge. Vi har reportasjer fra butikker og fabrikker, vi skriver om merker og designere, butikkutstyr og økonomi, historikk og trender.

    Vil du bli bedre kjent med bladet?

    Last ned bladet elektronisk

    Bestill abonnement

    Se hva vi skriver om

    Powered by Labrador CMS